Chao Yangille iF-palkinto viestinnällisestä muotoilusta

Yang palkittiin kaikkiaan kolmesta työstä maailman suurimmassa muotoilualan kilpailussa.
chaoyang-2_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun tohtorikoulutettava Chao Yang on myös kiinalaisen Zhejiangin viestintäyliopiston apulaisprofessori. Mutta ennen kaikkea hän on kokenut suunnittelija brändikuvan, julisteiden ja grafiikan suunnittelussa sekä rajat ylittävissä muotoiluprojekteissa.

Vuoden 2018 iF Design Award -kilvassa Yang voitti yhteensä kolme palkintoa viestinnän muotoilussa: kaksi tuotemerkkien ja yhden kirjansidonnan suunnittelusta. Vuonna 1953 perustettu iF Design Award on maailman korkein palkinto muotoilun alalla.

"Suunnittelu on kovaa mutta hauskaa työtä. Palkinto on suuri kannustin omalle luovalle suunnittelulleni sekä tohtoriopintojen tutkimustyölleni. Se tekee minusta entistä määrätietoisemman suunnittelutyössäni sekä tutkimusmenetelmäni suhteen", kertoo Chao Yang.

Yangia kiinnostaa erityisesti perinteisen ja modernin kiinalaisen kulttuurin esittäminen maailmalle visuaalisen viestinnän suunnittelun kautta. Hän haluaa avata kiinalaista kulttuuria ja sen rikasta visuaalisuutta eri kulttuureista tuleville ihmisille, jotta he ymmärtäisivät sitä paremmin.

Tavoitteena "muotoiltu”, ei “valmistettu” Kiinassa

Yang työskenteli Aalto-yliopistossa vierailevana tutkijana vuonna 2015 ja tutki kiinalaisten tuotemerkkien “status quota” Helsingissä. Vuonna 2016 hän aloitti väitöskirjatyönsä keskittyen tutkimuksessaan kiinalaisten tuotemerkkien visuaalisen viestinnän parantamiseen.

"Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten brändin muotoilua ja visuaalista viestintää voidaan käyttää muuttamaan kiinalaisten tuotteiden mainetta: niin että käsite "valmistettu Kiinassa" muuttuisikin muotoon "muotoiltu  Kiinassa", Yang selittää.

Hänen taustatutkimuksensa kattaa kirjallisuutta perinteisestä kiinalaisesta estetiikasta ja muinaisesta silkkitiestä, jota pitkin ylellisyystuotteet kulkivat Kiinasta Eurooppaan. Seuraavassa vaiheessa Yang aikoo haastatella brändien edustajia ja yrityksiä Kiinassa ja luoda vaihtoehtoisia tuotemalleja ja strategioita testattavaksi Euroopassa.

“Aalto-yliopiston muotoilun opetus on huippuluokkaa maailmassa. Myös pohjoismainen muotoilu, jossa erittäin yksinkertainen tyyli yhdistyy hyvään käytännöllisyyteen, on maailmankuulua. Siksi uskon, että opinnot täällä auttavat minua tulemaan vaikuttavaksi kansainväliseksi suunnittelijaksi tulevaisuudessa. Aallon kehittyneet koulutusmetodit auttavat minua paremmaksi työssäni ja siten vaikuttavat opetustyöhöni muotoilun alalla Kiinassa ", visioi Yang.

Tohtoriopintojensa aikana Yang kokee saaneensa apua ja tukea lukuisilta ihmisiltä, joita hän haluaa kiittää: Marja Seliger, Lily Diaz-Kommonen, Masood Masoodian, Tiina Kotti, Tarja Nieminen ja Markus Joutsela - vain muutamia mainitakseen, kuten hän itse sanoo.

Chao Yang on voittanut yli 120 palkintoa kansainvälisissä ja kiinalaisissa suunnittelukilpailuissa, kuten Saksan Red Dot Concept Design -palkinnon ja iF Design -palkinnon, Italian A’ Design Award and Competitionin kultapalkinnon sekä Los Angelesin kansainvälisen IDA-muotoilukilvan kulta- ja hopeapalkinnot. Hän myös tuomaroi muotoilukilpailuja. Vuosina 2013-2014 hän sai saksalaisen DAADin (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) taiteilijastipendin Braunschweigin yliopistosta.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Chao Yang, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa