CEMS-opintojen ympärille uniikki maisteriohjelma

Jotain spesiaalia tapahtuu, kun CEMS-opiskelijat kerääntyvät yhteen, opiskelijat kuvaavat. Uuteen ohjelmaan haetaan vuodenvaihteessa.
Julianna Alanne ja Sebastian Sondermann. Kuva Aino Huovio

“Ilmapiiri. Sitä on vaikea selittää, mutta jotain spesiaalia tapahtuu, kun CEMS-opiskelijat kerääntyvät yhteen,” kuvailee Julianna Alanne, maisteriopiskelija Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

”Sitä voisi melkein verrata startup-pöhinään. Asioita tapahtuu, ajatuksia vaihdetaan. On upea tunne, kun kokonainen tukiverkosto välittää ja kannustaa eteenpäin.”

Uuden Global Management -maisteriohjelman opiskelussa korostuu intensiivinen yhteystyö CEMS MIM -verkoston kesken. CEMS on globaali 30 akateemisen oppilaitoksen, 70 kansainvälisen yrityksen ja viiden sosiaalisen jäsenen liittouma. Kiinteässä yhteistyössä he tuottavat CEMS Master’s in International Management (MIM) -ohjelman.

CEMS MIM -ohjelma on vuoden kestävä, kansainvälisesti arvostettu koulutusohjelma, jonka Kauppakorkeakoulussa on voinut suorittaa maisteriopintojen ohella. Nyt Aaltoon syntyy sen ympärille kaksivuotinen maisteriohjelma, joka on yhdistelmä korkeatasoista opetusta, työnantajien arvostamia opiskelijoita ja kansainvälisiä kokemuksia.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu tarjoaa ohjelman ainoana oppilaitoksena Suomessa. Yrityspartnereina ovat mukana Suomesta KONE ja Nokia.

Monipuoliset opinnot ohjelman aikana auttavat opiskelijoita etenemään urallaan. CEMSin yrityspartnerit tarjoavat opiskelijoille konsulttimaisia tehtäviä ja projekteja, vierailevat luennoilla ja järjestävät seminaareja. Näin opiskelijat saavat kokemusta kansainvälisessä ympäristössä toimimisesta. Yritykset arvostavat cemssareiden kriittisyyttä, aktiivisuutta ja esiintymistaitoja.

Ohjelman alumneissa 85 kansallisuutta

Kansainvälisyys on CEMS-ohjelman ydintä. Jokainen opiskelija käy CEMS-ohjelman aikana vaihdossa yhdessä jäsenyliopistossa. Lisäksi opiskelijat työskentelevät ympäri maailman tulevien muiden opiskelijoiden kanssa ‒ ohjelman alumnit edustavatkin yhteensä 85 kansallisuutta.

Saksasta kotoisin oleva Sebastian Sondermann on opiskellut CEMS-ohjelman aikana Sydneyssä ja Barcelonassa, ja nyt viimeisimpänä Suomessa.

”Hain CEMS-ohjelmaan, koska se tarjosi minulle mahdollisuuden opiskella huippuyliopistoissa eri maissa”, kertoo Sondermann. ”Uusiin kulttuureihin tutustuminen voi tietenkin tuntua vieraalta ja kummalliselta välillä, mutta poistuminen omalta mukavuusalueelta opettaa ja kasvattaa.”

”CEMS on tarjonnut minulle paljon”, kuvailee Sondermann. ”Suurin hyöty on kuitenkin erinomainen akateeminen koulutus yhdistettynä kansainvälisiin kokemuksiin, jotka opettavat yritysmaailmassa välttämättömiä taitoja.”

CEMS-ohjelma vetää opiskelijoita puoleensa vuodesta toiseen, ja ohjelmassa opiskeleekin vuosittain noin 1000 nuorta ympäri maailman. Suomesta mukaan valitaan noin 30, ja tavoitteena on kasvattaa määrää tulevaisuudessa, jotta useampi halukas mahtuisi mukaan. Tulijoita nimittäin olisi.

”CEMS tuntui hyvältä mahdollisuudelta yhdistää molempien, suomalaisen maisteritutkinnon ja täysin kansainvälisen maisteritutkinnon, parhaimmat puolet,” kuvailee Julianna Alanne. ”Voin sydämeni pohjasta sanoa, että on etuoikeus olla osa tätä ahkerien, kinnostavien ja monikulttuuristen ihmisten yhteisöä.”

Uuteen ohjelmaan haetaan vuodenvaihteessa

• Maisteriohjelmaan on mahdollista hakea ensimmäistä kertaa tulevana talvena. Hakuaika syksyllä 2017 alkaviin opintoihin alkaa joulukuussa 2016 ja päättyy tammikuussa 2017.
  • Global Management -ohjelma koostuu CEMS MIM -opinnoista ja erikoistumislinjasta yhdellä fokusalueista, joita ovat laskentatoimi, yritysviestintä, yrittäjyys ja innovaatiojohtaminen, rahoitus, johtaminen ja kansainvälinen liiketoiminta, markkinointi ja strategia.
  • Lisätietoja
URL kopioitu

kuva Simo Routarinteestä värikkäällä taustalla
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Arvostava kohtaaminen – tule mukaan vuorovaikutteiseen ryhmävalmennukseen

Kaikille aaltolaisille avoin, täysin uudenlainen valmennus käynnistyy 7.10. Osallistujana saat työkaluja arvostavaan ja rakentavaan kohtaamiseen niin työssäsi kuin opiskelussasi.
Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.
kuva juoksijoista joilla koira mukana rantaraitilla
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Vielä ehdit ilmoittautua Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisön ilmaiseen liikuntatapahtumaan. Tänä vuonna uutuutena viiden kilometrin kävely Aalto Walk!
Biz opiskelijat
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijamme jalkautuvat lukioihin kertomaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta

Myös lukuvuonna 2024–2025 lukiolaiset saavat kuulla, millaista kauppatieteiden opiskelu ja opiskelijaelämä Otaniemessä ovat – ja miten hyvät eväät työelämään Aallon Kauppiksesta saa.