CEMATin tutkija Simo Leppäsen väitös 29.10: Julkisen ja yksityisen sektorin roolit Venäjän taloudessa

Leppäsen vastaväittäjänä toimi professori John S. Earle (George Mason University) ja kustoksena professori Pekka Ilmakunnas.

CEMATin tutkija Simo Leppänen väitöskirja ”Essays on the roles of the public and private sectores in Russia” tarkastettiin maanantaina 29.10.2012.

Leppänen tarkastelee väitöskirjassaan julkisen ja yksityisen sektorin rooleja näkökulmista, joissa aiempi Venäjä-tutkimus on hyvin vähäistä. Leppänen korostaa aiheen tarjoavan kiinnostavan tutkimuskohteen, sillä Venäjällä valtio on yhä jollain tavalla läsnä käytännössä kaikilla talouden sektoreilla ja Venäjän hallitus vastasi ennennäkemättömien taloudellisten resurssiensa avulla talouskriisiin erittäin vahvoin tukitoimin.

Leppänen on hyödyntänyt tutkimuksessaan uniikkeja tilastoaineistoja ja ei-parametrisiä regressiomenetelmiä, joiden avulla on hän on tarkastellut julkisen ja yksityisen rooleja eri alueilla. Väitöskirjan mukaan julkisen pääoman vaikutus yksityiseen tuotokseen Venäjällä on heterogeeninen siinä mielessä, että joillekin alueille vaikutus on merkityksetön tai jopa negatiivinen, kun taas joillakin alueilla sillä on merkittävä positiivinen vaikutus. Tämän lisäksi väitöskirjassa esitetään tärkeitä menetelmällisiä huomioita pääoman tuottavuuden tutkimukseen yleisesti. Väitöskirjassa esitetään myös lähestymistapa indeksien rakentamiseen, jolla on teoreettinen peruste ja joka pyrkii minimoimaan subjektiivisuutta. Lähestymistapaa sovelletaan talouden potentiaalin mittaamiseen Venäjän alueilla ja mittariin sisältyy useita yksityisen ja julkisen sektorin indikaattoreita.

Lisäksi väitöskirjan mukaan Venäjän federaation tulonsiirtojärjestelmä voidaan nähdä eräänlaisena vakuutusmekanismina epäsymmetristen alueellisten talousshokkien tasaamisessa eli systeemi toimii karkeasti ottaen sille asetetun tavoitteen mukaisesti. Väitöskirjassa tarkastellaan myös yritysten motiiveja tuottaa julkishyödykkeitä lähialueille. Leppäsen mukaan yritykset pyrkivät tällä tavoin minimoimaan operatiiviseen toimintaan kohdistuvia riskejä, jotka ovat seurausta työvoiman lojaalisuusvajeesta, infrastruktuurin toimintahäiriöistä sekä suhteista paikallisviranomaisiin.

Lisätietoja: Simo Leppänen [email protected]

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.