Biomateriaaleja varten tarvitaan kustannustehokkaita ja aikaa säästäviä riskinarviointityökaluja

Uudessa Horisontti 2020 -hankkeessa 17 hankekumppania etsii yhteistyössä ratkaisua biomateriaalien riskien arviointiin.

Terveydenhoidossa biomateriaalien sivuvaikutukset saattavat heikentää tai vaarantaa hoitoa. Tällä hetkellä käytettävissä olevat biomateriaalien arviointimenetelmät eivät kuitenkaan riitä biomateriaalien yleisimpien käyttötarkoitusten asianmukaiseen riskinarviointiin. Tammikuussa 2018 käynnistyi EU:n rahoittama hanke PANBioRA (Personalised And/or Generalised Integrated Biomaterial Risk Assessment), jonka tavoitteena on tuottaa työkaluja, käytäntöjä ja välineitä, joilla voidaan varmistaa uusien biomateriaalien bioyhteensopivuus ja mahdollisten sivuvaikutusten arviointi. Näillä menetelmillä voidaan lisäksi tehdä biomateriaalien ja implanttien henkilökohtaisempi riskianalyysi – vaikka itse biomateriaali olisi melko turvallinen, voi jollekin potilaalle syntyä vastareaktio.

PANBioRA-yhteenliittymässä on 17 kumppania 11:stä Euroopan maasta. Pk-yrityksistä, yliopistoista, tieteellisistä tutkimus-, teknologia- ja kehityskumppaneista, sairaaloista ja teknologiansiirto-organisaatioista koostuvan yhteenliittymän monialaisuus korostaa PANBioRA-hankkeen innovatiivisen mallin monimuotoisuutta. Aalto-yliopisto on yhteenliittymän keskeisiä jäseniä. Sen päätehtävänä tässä hankkeessa on erilaisten biomateriaalien, kuten hammas- ja kurkunpääimplanttien ja uusien pinnoitteiden kokeellinen arviointi sekä mahdollisten komplikaatioiden ja käytettävyysriskien arviointi, jota edellytetään EU:n uudessa lääkinnällisistä laitteista annetussa asetuksessa (2017/745). Professori Michael Gasik (kemian tekniikan ja metallurgian laitos) toimii Aallon hankepäällikkönä, ja muita keskeisiä tutkijoita ovat tohtori Annukka Santasalo-Aarnio ja M.Sc. Alexandra Zühlke.

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta Horisontti 2020 (sopimuksen numero on 760921) haun aiheella ”Development of a reliable methodology for better risk management of engineered biomaterials in Advanced Therapy Medicinal Products and/or Medical Devices”.

PANBioRA yhteenliitymässä on 17 kumppania 11:stä Euroopan maasta:

Steinbeis 2i GmbH (Coordinator), Saksa

Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.