Biomassan energiaa hukataan EU:ssa

Raaka-aine voitaisiin käyttää lähes kolme kertaa tehokkaammin pohjoismaisen osaamisen avulla, tutkijat uskovat.

Monet EU-maat aikovat lisätä merkittävästi biomassan käyttöä sähkön ja lämmön tuotannossa unionin vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden takia. Jos tavoitteet toteutetaan käyttöä tehostamatta, EU:sta uhkaa kuitenkin tulla biomassan merkittävä nettotuoja. Näin uskovat Aalto-yliopiston tutkijat, jotka ovat arvioineet BEST-ohjelmassa EU-maiden biomassan kysyntää energiakäytössä vuosiin 2020 ja 2030 mennessä.

Yksi keino vähentää tuontia ja lisätä omavaraisuutta on hyödyntää laajemmin pohjoismaista yhdistetyn lämmön- ja sähköntuotannon osaamista.

Suuren mittakaavan yhdistetyt sähkö- ja lämmöntuotantolaitokset ovat lähes kolme kertaa tehokkaampi tapa hyödyntää biomassaa kuin pelkkä sähköntuotanto, kertovat professori Sanna Syri ja tohtorikoulutettava Sam Cross Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun energiatekniikan laitokselta.

‒ Myös pienen mittakaavan lämmityslaitteissa on koettu pettymyksiä hyötysuhteissa esimerkiksi Isossa-Britanniassa.

Yhteistuotantoon saadaan vielä lisää tehoja, kun kaukolämpö ja kaukojäähdytys yhdistetään. Kaukojäähdytyksen avulla voidaan hyödyntää kiinteistöihin kertyvä auringonlämpö ja siirtää se kaukolämpöverkkoon.

‒ Helsingissä polttoaineesta saadaan hyödynnettyä yli 90 %, kun sähköä, lämpöä ja jäähdytystä tuotetaan samassa prosessissa. Parasta järjestelmässä on se, että kaupunkialueen hukkaenergiat käytetään hyödyksi ja kaupunkilaiset ovat osa energiatuotantoketjua, kertoo ympäristöjohtaja Maiju Westergren Helen Oy:stä, joka on ollut mukana hankkeessa.

Lähienergiaa

Pohjoismaissa sähkön ja lämmön yhteistuotanto on jo yleisin tapa hyödyntää biomassan energiaa. Keski- ja Etelä-Euroopassa taas tuetaan biomassan käyttöä myös sähkön erillistuotannossa, eikä siinä syntyvän lämmön hyödyntämiseen kannusteta. Syrin ja Crossin mukaan parhaiden teknologioiden ja yhdistetyn lämmön- ja sähköntuotannon avulla biomassan tarvetta voitaisiin vähentää 3 - 11 prosenttia jo lyhyellä aikavälillä. Potentiaali voisi olla paljon suurempikin, jos kaukolämpö yleistyisi Keski-Euroopan maissa korvaten esimerkiksi tuontimaakaasun käyttöä rakennusten lämmityksessä.

‒ Jos tehokkuutta ei lisätä, vuonna 2020 EU-maiden energiatuotannossa hyödyntämästä biomassasta jopa kolmannes tulee unionin rajojen ulkopuolelta, Syri ja Cross kertovat.

‒ Hyötysuhteen parantaminen vähentäisi tuontiriippuvuutta ja auttaisi varmistamaan raaka-aineen kestävyyden. Myös biomassan tuotantoketjun tuomat myönteiset vaikutukset paikallistalouteen jäisivät EU-alueelle.

BEST on energia-alan ja metsäteollisuuden SHOK-ohjelmien CLEEN Oy:n ja FIBIC Oy:n bioenergiaohjelma.

Lisätietoja:

Professori Sanna Syri
Aalto-yliopisto, energiatekniikan laitos

Tohtorikoulutettava Sam Cross
Aalto-yliopisto, energiatekniikan laitos (in English)

Ympäristöjohtaja Maiju Westergren
Helen Oy

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.