Biodesign-työryhmä sai rahoituksen keksinnön kaupallistamiseen

Keksintö lisää avosydänkirurgian turvallisuutta ja se on kehitetty vuoden 2017 Biodesign Finland -projektissa yhteistyössä sydänkirurgi Tommi Pätilän kanssa.

Vuoden 2017 Biodesign Finland -työryhmä sai Tekesiltä ja Aalto-yliopistolta rahoituksen 18 kuukauden projektiin, jonka tavoitteena on heidän tutkimuslähtöisen keksintönsä kaupallistaminen. Tämä keksintö, joka lisää avosydänkirurgian turvallisuutta, on kehitetty vuoden 2017 Biodesign Finland -projektissa yhteistyössä sydänkirurgi Tommi Pätilän kanssa. Maailmanlaajuisesti vuosittain tehdään yli miljoona avosydänleikkausta. Leikatuista potilaista jopa 20 prosentille kehittyy sydämen vajaatoiminta, joka voi johtaa edelleen vaikeampiin tautitiloihin ja pahimmillaan jopa kuolemaan. Keksinnöllään Biodesign-työryhmä pyrkii vähentämään vakavien komplikaatioiden määrää. Nyt saadulla rahoituksella työryhmä kehittää ratkaisukonseptiaan edelleen sekä suorittaa kliinistä validointia ja kaupallistamisvaihtoehtojen kartoitusta. Projektin myötä ryhmän oletetaan saavuttavan vahvan IPR-aseman sekä päätyvän kaupallistamisratkaisuun, joka voi olla esimerkiksi startup-yrityksen perustaminen tai lisensointisopimus jonkin nykyisen yrityksen kanssa. Kaupallistamisprojektin työryhmä muodostuu Tommi Pätilästä yhdessä vuoden 2017 Biodesign Finland -työryhmän (Sami Elamo, Kalle Kotilahti ja Jari Rantala) kanssa.

Biodesign Finland on yrittäjyyskoulutusohjelma, joka järjestetään yhteistyössä Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Biodesign Finland -hanketta esitellään tarkemmin sivustolla www.biodesignfinland.fi.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.