Big datan avulla tutkittiin terveydenhuollon valmiuksia Senegalissa

Tutkijat osallistuivat kilpailuun ja analysoivat ensiapuasemien sijainteja.

Aalto-yliopisto osallistui ensimmäistä kertaa teleyhtiö Orangen järjestämään Data for Development Challenge (D4D) -kilpailuun. Nyt toista kertaa järjestetyn kilpailun tavoitteena on tutkia suuria tietomääriä, jotka syntyvät arjen matkaviestinverkon käyttämisestä. Näitä matkapuhelinverkon teknisiä tietoja käyttäjistä ja verkosta on mahdollista hyödyntää yhteiskunnan toimintojen suunnittelussa eri aloilla.

Kilpailun parhaat palkittiin 7.–10.4. NetMob konferenssissa Bostonissa. Aalto-yliopisto ja sen yhteistyökumppanit palkittiin Practical Application -kunniamaininnalla.

Apua riittävän lähellä

Vuoden 2015 kilpailuun kutsuttiin 150 tutkijaryhmää, joista 60 valittiin finaaliin ja 10 palkittiin. Tutkijaryhmät analysoivat Senegalista kerättyä mobiiliverkkoyhteyksien tietokantaa ja sen avulla kehittivät uusia sovelluksia, jotka voisivat edistää maan kehitystä ja parantaa väestön elinoloja esimerkiksi maataloudessa, terveydenhuollossa ja liikenteen suunnittelussa. Data tutkimustyötä varten saatiin syyskuussa 2014 ja tutkimus lähetettiin kilpailuun saman vuoden joulukuussa.

– Nopeasti kasattu kansainvälinen tutkijaryhmämme koostui ranskalaisista, tunisialaisista ja amerikkalaisista. Käytössämme olleen todellisen datan avulla tutkimme, miten hyvin sijoittuneita terveyskeskukset ovat suhteessa siihen, missä ihmiset Senegalissa asuvat. Tunnistimme ne korkean riskin alueet, mistä ajalliset kuljetusetäisyydet hoitoon erityisesti erilaisten sairauskohtausten sattuessa, ovat liian pitkiä. Tieto luovutettiin Senegalin terveydenhuoltoa suunnittelevien tahojen käyttöön, tutkimusryhmän koordinaattori, tutkijatohtori Edward Mutafungwa Aalto-yliopistosta kertoo.

Tutkijat keskittyivät tutkimuksessaan valittuihin sairauskohtauksiin, esimerkiksi sydäninfarktin sattuessa hoitoon pääsy on ajallisesti erittäin tärkeää. Datan avulla tutkijat näkivät, mistä matkaetäisyydet hoitopaikkoihin ovat ensihoidon kannalta kriittisen pitkiä.

Onnistunut projekti toi yhteen eri alojen asiantuntijat. Tutkimus tehtiin nopeassa ajassa hyvässä yhteistyössä virtuaalisesti.

– Teemme Aalto-yliopistossa sekä mobiiliteknologioiden perustutkimusta että soveltavaa tutkimusta, missä tavoitteena on löytää ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin liittyen yleiseen turvallisuuteen, terveyteen, energiaan tai ympäristöön. Kokemukset virtuaaliyhteistyöstä olivat oikein hyvät, professori ja varadekaani Jyri Hämäläinen toteaa.

Tutkimus toteutettiin Sähkötekniikan korkeakoulun Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella.

Lisätietoa:
Tutkijatohtori Edward Mutafungwa, [email protected], puh. 050 4355 673
Professori Jyri Hämäläinen, [email protected], puh. 050 3160 975

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa