Bakteerien kasvattamia sidetarpeita ja luonnon superpinnoitteita – Slushissa valloittanut materiaalinäyttely saapuu Otaniemeen

Tervetuloa tutustumaan materiaalitutkimuksen uusimpiin tuuliin Aalto-yliopistoon. Samalla pääset ihailemaan myös Jenni Haukiolle Linnan juhliin valmistettua Ioncell-pukua.
Bakteeriselluloosa

Bakteeriselluloosa on lupaava materiaali moniin lääketieteen sovelluksiin. Kuva: Aalto-yliopisto / Aleksi Poutanen

Aika: 23. tammikuuta – 3. maaliskuuta 2019. Avajaiset 23. tammikuuta klo 14.00
Paikka: Dipoli (Dipoli Gallery), Otakaari 24, Espoo.

Materials matter -näyttely esittelee kymmenen kiehtovaa materiaalitutkimuksen hanketta, jotka avaavat uusia mahdollisuuksia muun muassa kestävälle kehitykselle, ilmastonmuutoksen torjumiselle ja terveysteknologialle:

• Entä jos luuimplantit voisi valmistaa mittojen mukaan 3D-tulostamalla? Huokoisesta, biopolymeerien ja bioaktiivisen keramiikan yhdistelmästä tehty implantti tukee uuden luun kasvua ja hajoaa vähitellen uuden luun tieltä.
  • Entä jos vanhasta t-paidasta syntyisi uutta tekstiilikuitua? Ioncell-menetelmällä voidaan valmistaa korkealaatuista tekstiilikuitua niin kierrätystekstiileistä kuin –pahvista ja paperista.
  • Entä jos bakteerit kasvattaisivat sidetarpeita? Bakteerit ovat luonnon kestävimpiä organismeja, ja ne voidaan valjastaa valmistamaan erilaisia materiaaleja. Yksi kiinnostavimmista on bakteeriselluloosa, joka on lupaava materiaali erilaisiin lääketieteen sovelluksiin, kuten implantteihin ja haavasidoksiin.
  • Entä jos puu suojelisi metallipintoja? Sellu-ja paperiteollisuuden sivutuotteena syntyvästä ligniinistä valmistettu ympäristöystävällinen pinnoite satakertaistaa metallien ruosteenkestävyyden.

Monia näyttelyn hankkeita yhdistää biomassan hyödyntäminen. Biomateriaalien tutkimus on pitkään ollut Aallon vahvuuksia, ja FinnCERES-innovaatioekosysteemi vauhdittaa tutkimusta entisestään. Aallon ja VTT:n yhdessä käynnistämän FinnCERESin tavoitteena on synnyttää kahdeksassa vuodessa 300 biotalousalan keksintöä, 80 uutta tuotetta tai palvelua ja 8 startupia.  VTT:n tekemien laskelmien mukaan suomalaisen metsä- ja peltobiomassan arvo voidaan kaksinkertaistaa vuoteen 2050 mennessä, kun se hyödynnetään korkean lisäarvon tuotteiden valmistukseen.

Näyttelyssä esiteltävien tutkimushankkeiden joukossa on sekä uutta luovaa tutkimusta että lähemmäksi kaupallistamista edenneitä hankkeita. Avajaisissa on myös mahdollisuus jututtaa tutkijoita.

Dipolissa on myös esillä Jenni Haukiolle Aalto-yliopistossa suunniteltu ja tehty Ioncell-puku, jota rouva Haukio käytti Linnan juhlissa. Lisätietoa puvun valmistuksesta ja Ioncellista täältä.

Lämpimästi tervetuloa!

Dipolissa järjestettävät näyttelyt ja Dipolin aukioloajat

Lisätietoja:

Heidi Henrickson
Materials Platform Manager

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.