Uutiset

Avaruustekniikan laboratoriossa kokeiltiin 5G:tä huipputarkkaan etäluentoon

Helsingin medialukion opiskelijat pääsivät seuraamaan luentoa huipputarkalta 8K-näytöltä. Kokeilu toteutettiin yhteistyössä Elisan kanssa.
Professori Esa Kallio ja tohtoriopiskelija Leo Nyman pitävät etäluentoa avaruustekniikasta.
Leo Nyman esittelee lukiolaisille, miltä satelliitti Aalto-1 näyttää. Kuva: Ira Matilainen/Aalto-yliopisto

Viiveet lähetyksissä ja epävarma äänen- ja kuvanlaatu ovat tuttuja ongelmia etäopetuksessa, ja korona-ajan digiloikka on korostanut haasteita entisestään. Ongelmat liittyvät suurelta osin epävarmoihin internetyhteyksiin, joten Aalto-yliopisto, Helsingin medialukio ja tietoliikennepalvelujen tarjoaja Elisa halusivat kokeilla, miten onnistuisi huipputarkan kuvan ja äänen lähettäminen 5G-yhteyden avulla. 

Kokeilu tehtiin keskiviikkona 28.10. avaruustekniikan laboratoriossa. Elisan mahdollistaman 360-kameran avulla avaruusfysiikan professori Esa Kallio sekä tohtoriopiskelija Leo Nyman pitivät lukiolaisille etäluennon Aalto-yliopiston avaruuteen liittyvästä tutkimuksesta. Luentoa seurattiin livenä Helsingin medialukiossa huipputarkalta 8K-näytöltä.

Pienoissatelliitin esittelyä 360-kameran kautta. Kuva: Ira Matilainen
360-kameran ja 8K-näytön ansiosta opiskelijat pystyivät näkemään tarkasti, mitä laboratoriossa tapahtui. Kuva: Ira Matilainen/Aalto-yliopisto

Vaikeuksien kautta voittoon

Aivan ongelmitta kokeilu ei sujunut, sillä aikataulusta jäätiin jälkeen, kun 5G-yhteyden luominen ei onnistunutkaan. Opetus saatiin kuitenkin lopulta käyntiin, kun riittävän nopea verkkoyhteys saatiin muodostettua.

Opetustilanteessa professori Esa Kallio kertoi Aalto-yliopistossa tehtävästä avaruustutkimuksesta ja Leo Nyman avasi tarkemmin sitä, miten 5G ja tulevaisuudessa myös 6G vaikuttavat satelliitti- ja avaruustutkimukseen. Erittäin tarkka videokuva mahdollisti myös sen, että lukiolaiset pääsivät näkemään läheltä, miltä Aallossa valmistetut satelliitit näyttävät. 

Professori Esa Kallion mukaan tilanne ei poikennut luennoitsijan näkökulmasta normaalista opetustilanteesta. 

"Toivottavasti tämä nopea yhteys mahdollistaisi ainakin sujuvan kuvan ja äänensiirron, ja toivon mukaan sen voisi liittää myös muihin moderneihin opetustapoihin, kuten virtuaalitodellisuuteen", hän sanoo. 

Leo Nymanin mukaan etäyhteyksien kehittäminen on järkevää, koska etäluennot ovat ajankäytöllisesti tehokkaampia. Luennoitsijan näkökulmasta etäopetukseen kuitenkin kaivattaisiin lisää vuorovaikutteisuutta. 

"Tunnelma on etäyhteyden kautta vähän erilainen, mutta kyllä tämä uusi teknologia tuo uusia mahdollisuuksia, joita kannattaa hyödyntää", hän sanoo.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.