Aurinkoenergian hyödyntäminen nousukiidossa

Aurinkoenergiatutkimuksen kärkinimi, professori Eicke R. Weber vieraili Aallossa.

Arvostetun Fraunhofer for Solar Energy Systems ISEn johtaja, professori Eicke R. Weber, vieraili ensi kertaa Suomessa ja piti samalla vierailuluennon Aalto-yliopistossa aurinkoenergian hyödyntämisen kasvavasta merkityksestä.

Uusiutuvat energiat ovat välttämättömiä tulevaisuuden energiantuotannossa ja siksi mm. aurinkosähköalan tutkimus on edennyt viime aikoina vauhdikkaasti. Tutkijat kehittävät koko ajan entistä tehokkaampia paneeleja ja myös materiaalien hinnat ovat laskussa. Näin aurinkosähkönkin hinta laskee. Esimerkiksi Saksassa hinta on tällä hetkellä 8-10 snt/kWh. Maissa, joissa aurinko paistaa paljon, hinta on puolet vähemmän.

− Energian tuottaminen 100 prosenttisesti uusiutuvilla muodoilla on mahdollista, ja lisäksi se tulee olemaan yhtä taloudellista ja tehokasta kuin fossiilisten polttoaineiden käyttäminen, Weber kertoi.

Aurinkokennojen tutkimus ja kehitys ovat vielä kuitenkin alkutaipaleella. Sekä perustutkimus komponenttitasolla että materiaalitutkimus ovat molemmat tärkeitä osa-alueita, jotta tulevaisuudessa päästään vielä parempiin tuloksiin. Parannettavaa riittää myös perinteisissä piikennoissa.

Uudenlaiset materiaalit mahdollistavat paremman hyötysuhteen

Weberin mukaan jatkuva tutkimiseen panostaminen mahdollistaa tehokkaamman tuotannon ja sen, että kulut aurinkoenergian käytössä laskevat. Näin tulevaisuudessa kustannukset laskevat alle sen, mitä öljyn, kaasun, tai ydinvoiman käyttö kustantaa, jopa pohjoisissakin oloissa.

Teollisuus käyttää tällä hetkellä tuotannossa yksinkertaista teknologiaa, mutta tutkimuslaboratorioissa, mukaan lukien Aalto-yliopistossa, on jo kehitetty uudenlaisia materiaaleja ja rakenteita. Näiden avulla päästään huomattavasti kustannustehokkaampiin hyötysuhteisiin. Esimerkkeinä uudenlaisista rakenteista Weber mainitsi mm. heteroliitokset ja molemmilta puolilta valaistut kennot. Nämä teknologiat tulevat siirtymään todennäköisesti tuotantoon lähivuosina.

− Moniliitoskennojen hyötysuhde-ennätys 46%:a on viime joulukuulta, ja se saavutettiin Fraunhofer ISE:n ja SOITEC:n yhteistyönä, Weber kertoi.

Tämä tulos saatiin aikaiseksi yhdistämällä neljästä eri materiaalista koostuvat kennot yhteen; jokainen kennoista absorboi auringonspektristä tietyt aallonpituudet.

Weberin mukaan, jotta tulevaisuudessa saataisiin kaikki mahdollinen hyöty aurinkosähköstä, tarvitaan tehokkaita teknologioita uusiutuvan energian jakelussa, siirtämisessä ja talteen keräämisessä.

Aurinkoenergian mahdollisuudet kiinnostivat kuulijoita

Tilaisuus houkutteli paikalle lukuisia kuulijoita. Micronovan luentosali oli täynnä ja keskustelu lopuksi vilkasta, mikä osoittaa sen, että Suomessakin aihe on ajankohtainen ja kiinnostusta herättävä.

Päivän aikana Weber tutustui myös Micronovan puhdastiloihin ja Aalto-yliopiston aurinkosähkötutkimukseen. Weber toimi myös Aallossa tehdyn aurinkosähköaiheisen väitöskirjan vastaväittäjänä.

Katso myös:

Aurinkoenergiatutkimus Aalto-yliopistossa (nano.aalto.fi)

Jeanette Lindroosin väitös (elec.aalto.fi)

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa