Asiantuntijoiden mukaan kvanttiteknologian murroksessa pärjääminen vaatii toimia

Mitkä ovat Suomen vahvuuksia kvanttiteknologian alalla? Entä miten Suomi voi pärjätä kvanttiteknologian mullistaessa maailmaa tulevina vuosina? Asiantuntijoiden laatima kvanttiteknologian nykytilaa ja tulevaisuutta käsittelevä Finnish Quantum Agenda -paperi vastaa muun muassa näihin kysymyksiin.
The InstituteQ logo on black background

Finnish Quantum Agenda on 30-sivuinen englanninkielinen dokumentti, jonka kirjoittamiseen on osallistunut kvanttiteknologian asiantuntijoita suomalaisista yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja yrityksistä. Dokumentti esittelee heidän suunnitelmansa huippulaatuisen tutkimusinfrastruktuurin ja kvanttiteknologian osaajien varmistamiseksi nyt ja tulevina vuosina.

“Suomen kvanttiekosysteemi koostuu yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja yrityksistä – kaikki nämä ovat mukana luomassa uusia kvanttiratkaisuja. Siihen kuuluu myös innovaatioiden tulevat loppukäyttäjät ja esimerkiksi rahoittajat. Tällä ekosysteemillä on kaikki edellytykset tulla merkittäväksi kansainväliseksi tekijäksi kvanttiteknologian alalla. Finnish Quantum Agenda -dokumentin tarkoitus on esittää näkemyksemme siitä, miten tämä tavoite voidaan parhaiten saavuttaa”, sanoo Aalto-yliopiston professori ja Aallon, Helsingin yliopiston ja VTT:n koordinoiman kvanttiyhteisö InstituteQ:n johtaja Jukka Pekola.

Agendan mukaan kansainvälisessä vertailussa Suomi on kokoaan suurempi kvanttiteknologian tutkimuksessa. Silti menestyminen tulee jatkossa vaatimaan lisäpanostuksia esimerkiksi tutkimusinfrastruktuureihin, rahoitukseen ja koulutukseen. Muita tärkeitä toimia ovat muun muassa lainsäädäntöön liittyvät muutokset ja kansainvälisen yhteistyön tiivistäminen.

Agendassa todetaan, että oikea aika toimia on nyt. Kvanttiteknologiat kehittyvät ennen näkemätöntä vauhtia ja niiden kaupallistaminen kiihtyy. Lisäksi alaan liittyy turvallisuusnäkökulma, joka tulee ottaa huomioon. Agendan mukaan kansallisen kvanttistrategian laatiminen ja toteuttaminen on aloitettava pian.

Finnish Quantum Agenda on saatavilla pdf-muodossa InstituteQ:n verkkosivuilla: https://instituteq.fi/finnish-quantum-agenda/

Finnish Quantum Agenda -paperin kirjoitti suomalaisista kvanttiasiantuntijoista koostuva työryhmä, jonka puheenjohtajana toimii Aalto-yliopiston professori Heikki Mannila. InstituteQ koordinoi agendan kirjoitustyötä.

White InstituteQ logo on dark background

InstituteQ - The Finnish Quantum Institute (ulkoinen linkki)

InstituteQ koordinoi kvanttitutkimusta, -koulutusta sekä -liiketoimintaa Suomessa

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.