Article ”Aesthetics in the Age of Digital Humanities” published

Article ”Aesthetics in the Age of Digital Humanities”
by Ossi Naukkarinen and Johanna Bragge in Journal of Aesthetics & Culture.

Article ”Aesthetics in the Age of Digital Humanities” by Ossi Naukkarinen and Johanna Bragge has been published in Journal of Aesthetics & Culture, Vol. 8, 2016 - ejournal

Abstract

One of the most difficult but yet unavoidable tasks for every academic field is to define its own nature and demarcate its area. This article addresses the question of how current computational text-mining approaches can be used as tools for clarifying what aesthetics is when such approaches are combined with philosophical analyses of the field. We suggest that conjoining the two points of view leads to a fuller picture than excluding one or the other, and that such a picture is useful for the self-understanding of the discipline. Our analysis suggests that text-mining tools can find sources, relations, and trends in a new way, but it also reveals that the databases that such tools use are presently seriously limited. However, computational approaches that are still in their infancy in aesthetics will most likely gradually affect our understanding about the ontological status of the discipline and its instantiations.

Ossi Naukkarinen
Aalto University School of Arts, Design and Architecture Finland

PhD, Head of Research, Vice Dean

Department of Art

Johanna Bragge
Aalto University School of Business Finland

PhD, Docent, Senior University Lecturer

Department of Information and Service Economy

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.