Uutiset

Art as We Don’t Know It kutsuu biotaiteen kiehtovaan maailmaan

Taide, joka syntyy kuuntelemalla alpakoita, kasvattamalla kuvia hiivasta tai biosignaaleista, avaa meille uusia maailmoja. Biotaide on poikkitieteellinen taiteenala, jossa luonnontieteellisiä menetelmiä käytetään taiteen tekemisessä. Se tutkii elämän moninaisuutta meissä itsessämme, ympärillämme, eläimissä, luonnossa, ajassa, virtuaalisessa maailmassa, jopa ulkoavaruudessa. Biotaiteesssa orgaanisen ja epäorgaanisen rajat sekoittuvat, ja jännitteet ihmisen, luonnon ja koneen välillä paljastuvat. 
Art as We Don't Know It kansi

Läpileikkaus biotaiteen tutkimuksesta ja töistä

Uusin Aalto ARTS Booksin julkaisu, Art as We Don’t Know It, esittelee laajan ja rikkaasti kuvitetun valikoiman taideteoksia biotaiteen kentältä. Teoksessa on sekä esseitä että vertaisarvioituja artikkeleja, jotka osallistuvat alan akateemiseen keskusteluun. Kirjassa olevat haastattelut ja projektikuvaukset kertovat tieteilijöiden ja taiteilijoiden yhteistyöstä: miten tietoa jaetaan ja yhteistyöprojekteja luodaan, kuinka uusia sukupolvia opetetaan ja taidenäyttelyitä kuratoidaan. Kirja esittelee lukijalle myös huikean määrän mahdollisuuksia ja menetelmiä, joita biotaiteen tekijät käyttävät taiteen tekemiseen, mm. CRISPR-geenimanipulaatio, tekoäly, ydintiede, aurinkokennot, mikrobikasvustot ja virtuaalitodellisuus.

Yhteistyössä Biotaiteen seuran ja Biofilian laboratorion kanssa

Kirja on tehty yhteistyössä Biotaiteen seuran ja Aalto-yliopiston Biofilian laboratorion kanssa. Se esittelee taidetta ja tutkimusta, joka on kasvanut ja kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Kirjan artikkelit, tarinat, haastattelut, taiteilijaprofiilit ja projektit tuovat esiin biotaiteen laajuuden ja monipuolisuuden. Kirja tempaa mukaansa biotaiteen keskeisiin suuntauksiin. Sen esipuheen on kirjoittanut kuraattori ja taidehistorioitsija Mónica Bello. 

Kirja kerää yhteen laajan joukon biotaiteen huippuja: 
Bartaku, Laura Beloff, Ida Bencke, Crystal Bennes, Erich Berger, Oron Catts & Ionat Zurr, Heather Davis, Elaine Gan & Terike Haapoja, Andy Gracie, Rian Ciela Visscher Hammond, Paula Humberg, Antero Kare, Denisa Kera, Mari Keski-Korsu, Adriana Knouf, Jurij Krpan, Teemu Lehmusruusu, lifepatch, Pia Lindman, Lauri Linna, Kristiina Ljokkoi & Tomi Slotte Dufva, Marta de Menezes & Luís Graça, Kasperi Mäki-Reinikka, Anu Osva, Margherita Pevere, Marietta Radomska & Cecilia Åsberg, Kira O'Reilly, Johanna Rotko, Markus Schmidt & Nediljko Budisa, Helena Sederholm, Christina Stadlbauer, Ulla Taipale, Antti Tenetz, Ian Ingram & Theun Karelse, Leena Valkeapää and Paul Vanouse.

Kirjan sähköinen versio ladattavissa verkkokaupastamme.

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Pitkähiuksinen henkilö, jolla on vaaleanpunainen neulepaita, seisoo metsässä vihreän kasvillisuuden keskellä.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Palkitusta elintarvikepakkauksesta biodesign-tilojen tutkimiseen

Ena Naito oli jo nuorena kiinnostunut sekä tieteistä että muotoilusta. Hän löysi täydellisen paikan yhdistää nämä kaksi maailmaa.
Henkilö mustassa paidassa ja sinisessä hameessa pitää kahta teksturoitua materiaalia käsissään, taustalla harmaa seinä.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Arkkitehti ja muotoilija Talisa Dwiyani yhdistää työssään intohimon, materiaalit ja yhteistyön

Indonesiasta kotoisin oleva Talisa oppi opiskeluaikanaan Aalto-yliopistossa monialaisen työskentelytavan.
Kaksi maailmankarttaa, jotka näyttävät tuloerojen muutokset vuosina 1990-2023, eri värit edustavat eri muutostasoja.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuloerot kasvaneet lähes puolella maailman väestöstä – aiempaa tarkempi aineisto paljastaa myös alueellisia onnistumisia

Taloudellisen eriarvoisuuden mittaamisessa on vakavia puutteita eri puolilla maailmaa.
Kaksi ihmistä seisoo suurten näyttöjen edessä, joissa näkyy ilmakuva karttoja. Toinen osoittaa karttaa.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Ehdota Vuoden opetusteko 2025 -palkinnon saajaa Insinööritieteiden korkeakoulussa

Insinööritieteiden korkeakoulun henkilökuntaa ja opiskelijoita pyydetään ehdottamaan Vuoden opetusteko 2025 -palkinnon saajaa. Palkinto myönnetään erityisen ansiokkaasta yksittäisestä opetusteosta tai opetuksen pitkäjänteisestä kehittämisestä.