Apulaisprofessori Anna Mikola: Jätevesien käsittelyssä on menossa iso murros, kun vesihuoltoa muokataan vastaamaan uusia tarpeita

TkT Anna Mikola (s. 1973) on nimitetty Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitokselle apulaisprofessorin tehtävään ajalle 1.6.2022–31.5.2026. Professuurin ala on vesitekniikka kiertotaloudessa.
Professori Anna Mikola

Professuuri sijoittuu vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmään Insinööritieteiden korkeakouluun.

Hän on aikaisemmin työskennellyt Aalto-yliopistossa Professor of Practice -tehtävässä yhdyskuntajätevesien puhdistuksen alalla vuodesta 2018 alkaen.

Mikola tutkii muun muassa arvokkaiden ravinteiden erottelua jätevesistä lannoitekäyttöön NPHarvest-tekniikalla, joka sopii useiden erilaisten jätevesien, kuten maatalouden jätevesien, yhdyskuntajätevesilietteen ja kaatopaikan suotovesien käsittelyyn.

Anna Mikola valmistui diplomi-insinööriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1998 ja väitteli tohtoriksi vesihuoltotekniikasta Aalto-yliopistosta vuonna 2013. Hän työskennellyt myös osa-aikaisena tutkijatohtorina Aalto-yliopistossa keskittyen yhdyskuntajätevesien käsittelyyn. Mikolalla on yli 15 vuoden kokemus vesihuollon suunnittelun konsulttina Kiuru & Rautiainen Oy:ssä sekä suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollissa.

Viisi kysymystä

Miksi tutkit jätevesiä?

Jätevesien käsittelyssä on menossa iso murros, kun vesihuoltojärjestelmää muokataan vastaamaan uusia tarpeita. Aiemmin on huolehdittu ihmisten terveyden suojelemiseksi taudinaiheuttajien poistamisesta ja vesistöjen suojelemiseksi ravinteiden poistamisesta lähtevästä vedestä. Nyt pitäisi myös saada jätevesistä energia ja ravinteet tehokkaasti ja turvallisesti uudelleen käyttöön. Tämä muutos vaatii paljon kehitystyötä ja tutkimusta ja on todella kiinnostavaa.

Miten uskot alan kehittyvän lähivuosina?

Uusien tavoitteiden, kuten ravinteiden talteenoton ja lääkeaineiden poiston, saavuttamiseksi otetaan käyttöön uusia teknologioita. Samalla käsittelyprosessin ohjauksessa otetaan käyttöön enemmän automaatiota, tekoälyä ja uusia monitorointitapoja.

Minkälaiset ilmiöt vaikuttavat tällä hetkellä jätevesien kierrätykseen?

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut energia- ja lannoiteomavaraisuuden ykköskysymykseksi. Jätevesistä talteen otettavat resurssit ovat osa ratkaisua, jolla päästään irti riippuvuudesta Venäjään. Ilmastokysymykset ovat jo vähän pidemmän aikaa vaikuttaneet siihen, että jätevesien ravinteita halutaan ottaa talteen ja kierrättää.

Mikä haluat saavuttaa viiden tulevan vuoden aikana?

Toivon, että tutkimusryhmästäni lähtee liikkeelle muutamia start-upeja, jotka toteuttavat tutkimuksemme tuloksia isossa mittakaavassa ja ”parantavat maailmaa”. Lisäksi haluan kouluttaa kiertotalouden osaajia yhdyskuntien vesihuoltoon, jotka tekevät muutoksen mahdolliseksi.

Mistä nautit opettajana?

Parasta on, kun näen miten innostuksen ja oivalluksen loiste syttyy opiskelijoiden silmiin. Koen tekeväni erittäin tärkeää työtä, ja on mahtavaa, kun onnistun siirtämään tämän ajatuksen eteenpäin.

Yhteystiedot:

Anna Mikola
Apulaisprofessori
Aalto-yliopisto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.