Anssi Pulkkisen raunioteos esillä Habitaressa

Kuvanveistäjä Anssi Pulkkisen teos Street View (Reassembled) Syyrian sodassa tuhoutuneen kodin raunioista nähdään Habitare-messuilla 13.–17.9.
ruinssyria1_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston elokuvaohjaajalinjalla opintojaan viimeistelevän Anssi Pulkkisen teos tuo Syyrian sodassa tuhoutuneen kodin rauniot keskelle kaupunkikuvaa rekan perävaunuun kootussa 13,5-metrisessä installaatiossa. Teoksen on tilannut Suomen Benelux-instituutti ja se sai ensiesityksensä Brysselissä, Belgiassa kesäkuussa. Installaatio on kiertänyt kesän ajan Benelux-maita ja se nähdään Habitare-messuilla Messukeskuksessa.

Anssi Pulkkinen (s.1982) on suomalainen kuvanveistäjä ja videotaiteilija. Hän on opiskellut Aalto-yliopistossa ja Kuvataideakatemiassa. Pulkkinen viimeistelee parhaillaan opintojaan elokuvaohjaajalinjalla Aalto-yliopistossa ja tekee kuvataiteen tohtorin tutkintoa Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Pulkkisen teoksia on esitetty aiemmin muun muassa Kiasmassa ja Mäntän kuvataideviikoilla. Hän on toteuttanut useita julkisia teoksia ja hänet on palkittu myös kansainvälisissä taidekilpailuissa.

Kodittomuuden teema on ajankohtainen

Sodassa tuhoutuneiden kolmen kodin raunioista koottu nykytaideteos herättää kysymyksiä sodasta ja kodin menettämisestä, kodittomuudesta ja sen kokemuksesta. Teos viittaa samalla Suomessa ja Euroopassakin ajankohtaisiin ilmiöihin: pakolaisuuteen, solidaarisuuden puutteeseen ja muukalaisvihamielisyyteen.

"Kokemuksen ja ympäröivän tilan suhde on ollut pitkään yksi mielenkiinnon kohteistani. Tila ei ole vain tausta, vaan myös peili. Sodan tuhoama koti on ääriesimerkki hajallaan olemisen tunteesta ja päämäärättömästä vaelluksesta, jonka kodittomuus aiheuttaa, oli se luonteeltaan fyysistä tai henkistä", Pulkkinen kommentoi teostaan.

Pulkkinen on tutustunut Suomen armeijan kuva-arkiston toisen maailmansodan aikaisiin valokuviin. Paitsi kuvia rintamalta, ne sisältävät suuret määrät kuvia pommitetuista, palavista ja romahtaneista rakennuksista ympäri Suomea. Samankaltaisia näkymiä voi nyt seurata Syyriasta lähetettävästä uutisvirrasta.

"Syyriassa kuten lukemattomilla muillakin maailman kriisi- tai köyhyysalueilla ihmiset joutuvat jättämään kotinsa pakon edessä, koska ei ole vaihtoehtoja. Raunioitunut rakennus on aina suhteessa sitä ympäröivään tilaan ja maisemaan."

Rauniot symboloivat liikkuvaa kotia

Suomen Benelux-instituutin tilaaman teoksen valitsi kansainvälinen jury avoimella haulla. Ensiesitys nähtiin kesäkuussa belgialaisessa kulttuurikeskus BOZARissa. Suomen Benelux-instituutin nykytaidehanke on osa Suomen Pariisin, Benelux-maiden, Berliinin ja Lontoon instituuttien Mobile Home 2017 -yhteisprojektia. Kulttuuri-instituuttien historian suurimman yhteishankkeen teemana on kodin ja asumisen eri merkitykset ja muodot. Projekti esittelee Euroopan eri kaupungeissa Suomen satavuotisen tarinan synnyttämiä käsityksiä ja tulkintoja asumisesta, asunnottomuudesta ja kodista.

Street View (Reassembled) -teoksen monia ulottuvuuksia avataan myös syksyllä ilmestyvässä kansainvälisessä esseekokoelmassa Home Reassembled, jonka julkaisee hollantilainen taidekustantamo Jap Sam Books. Kirjan tekstien lähtökohtana ovat Pulkkisen teoksen erilaiset tulkinnat. Kirjoittajajoukko koostuu nykytaiteen, arkkitehtuurin sekä Lähi-idän tutkimuksen asiantuntijoista ja mukana ovat muun muassa syyrialainen arkkitehti ja kirjailija Marwa Al-Sabouni sekä Islamin tutkija, professori Jaakko Hämeen-Anttila.

Mobile Home 2017 on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Hanketta tukevat lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Taiteen edistämiskeskus. Street View (Reassembled) -teosta ovat tukeneet myös Saastamoisen säätiö, Habitare sekä Verbeke Foundation.

#aalto #suomi100

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.