Annukka Svanda suunnitteli Sinituotteelle uuden tuotesarjan

Siivousvälineitä valmistava yritys Sinituote Oy julkistaa kokonaisen tuotesarjan, joka sai alkunsa Aalto-yliopiston teollisen muotoilun kurssilla.
Annukka Svanda suunnitteli Sinituotteelle uuden Ruuviton-tuotesarjan

Muotoilun laitoksen opiskelijat tekivät syksyllä 2015 teollisen muotoilun kandidaattiohjelman Muodonanto-kurssilla yhteistyötä Sinituote Oy:n kanssa. Yritys esitteli oman Ruuviton-tuotesarjansa, joka on imukupeilla kiinnitettävä kylpyhuoneen kalustesarja. Tuotesarjan myynti ei ollut riittävää ja yrityksen edustajat kertoivat kokevansa tuotteen muotoilun vanhentuneen. Jokainen kurssilainen suunnitteli oman ehdotuksensa Ruuviton-sarjan uudeksi ilmeeksi tai tuoteideaksi. Kurssin lopuksi Sinituote päätyi ostamaan oikeudet kahteen oppilastyöhön, joista toisesta jatkokehitetty, Annukka Svandan suunnittelema,  kokonaan uudistettu Ruuviton-tuotesarja tulee kauppoihin tammikuussa.

“Tämäntasoinen yhteistyö yritysten kanssa on poikkeuksellista: että koulumme kurssityöstä tulee jatkokehityksen kautta valmis tuote, johon yritys sijoittaa paljon rahaa. Se on mielestäni ihailtava saavutus”, kertoo Muodonanto-kurssia vetänyt lehtori Simo Puintila Aalto-yliopistosta.

Annukka Svanda kertoi Aalto-yliopiston viestinnälle yritysyhteistyöstä ja tuotesarjan suunnittelun haasteista.

Millaisia haasteita yrityksen tehtävänanto mielestäsi tarjosi?

“Tehtävänanto oli tuotesuunnittelun näkökulmasta hyvin selkeä, koska yrityksen toiveet oli tarkasti määritelty: imukuppi oli ainoa osa, jonka piti säilyä. Myös kommunikointi yrityksen kanssa projektin aikana oli helppoa. Haasteena oli saada toiminnallisuus, tuotannollisuus ja asiakkaalle kiinnostava muotokieli yhdistettyä kylpyhuoneen luomiin haasteisiin, kuten kosteus, yleinen sisustus ja sopivuus vielä parinkymmenen vuodenkin kuluttua. Myös yrityksen tyyli piti kyetä säilyttämään sekä saada ratkaisuun moderni ote.”

Miten yritysyhteistyö sujui ja mitä se sinulle omaan työhösi antoi?

“Kurssin aikana oli selkeä tehtävänanto, välikritiikki ja loppuarviointi. Kurssin jälkeen yritys osti oikeudet suunnittelemaani tuotteeseen ja palkkasi minut sen pohjalta uudistamaan koko tuotesarjan, ja tässä toimimme selkeästi tekemämme sopimuksen pohjalta. Teolisuustaiteen Liitto Ornamon työsopimusmallista oli paljon apua siinä mitä sopimukseen sisällytetään ja mitä ei. Oli erittäin poikkeuksellista päästä osaksi oikeaa tuotesuunniteluprosessia jo tässä vaiheessa opiskelua. Lisäksi olen jatkossa paljon paremmin perillä siitä, mikä kaikki vaikuttaa tuotteen suunnitteluun yrityksessä ja mihin osiin muotoilijan kannattaa pyrkiä vaikuttamaan.”

Mitä uutta suunnittelemasi tuote tarjoaa?

“Haasteena oli, kuten aina, määritellä tuotteen tarpeellisuus ja mitä uutta se voisi tarjota asiakkaille. Imukupilla kiinnitettävän tuotteen etu on, että se muuttaa asukkaan mukana ja vastaa suoraan tiettyyn tarpeeseen pienemmällä materiaalimäärällä kuin esimerkiksi kokonainen kaappi. Tuote on myös kierrätettävää muovia ja alumiinia, ja osassa tuotteista muoviosa toimii myös erillisenä itsenäisenä osana. Asiakas voi hankkia tuotteen komponentteja tarvitsemansa määrän: pieni hyllykkö sopii tarvittaessa hyvinkin pieneen tilaan ja isomman purkin voi kiinnittää vaikka keittiön ikkunaan keittiöyrttejä varten.”

Mikä ratkaisussa on mielestäsi erityisen onnistunutta?

“Omasta mielestäni tuote on omassa sarjassaan muotoilultaan onnistunut. Vaikka kyseessä on edullinen tuote, sen yksinkertainen muotokieli mahdollistaa yhdistämisen kaikenlaisiin kylpyhuonesisustuksiin ja makuihin. Vaikka muovipuristetun tuotteen sijoituskulut ovat kalliit, tässä tuotteessa on monipuolisemmat markkinointimahdollisuudet kuin yleensä. Modulaarinen tuote voidaan myydä yksittäin tai pakettina sekä eri väreissä. Rasioita voidaan myös myydä erikseen muihinkin tarkoituksiin, sillä ne ovat pinottavissa esimerkiksi säilytysjärjestelmäksi. Asiakasta voidaan lisäksi osallistaa monipuolisen käytön ideointiin, vaikkapa "Sinun Ruuviton" -instagramkisalla.”

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta