Älytekstiileistä helpotusta terveydenseurantaan

Sähköpaja-kurssilla toteutettu idea toi opiskelijaryhmälle liput Slushiin.
thewinning_team-sahkopaja-avpwww_fi.jpg

Aalto Ventures Programin pitchaus-kilpailun voittajat Hanna Kuha, Marjaana Martikainen, Jarkko Kiiski ja Tuure Nurminen. Tilaisuutta isännöi Håkan Mitts. Tuomareina toimivat Pauli Isoaho (Arctic Robotics) ja Matti Kauhanen (ABB). Kuva: Kimmo Silvonen

Sähköpaja-kurssin ryhmillä oli tänä syksynä mahdollisuus osallistua Aalto Ventures Programin järjestämään pitchaus-kilpailuun eli esitellä Sähköpajassa syntynyt idea kolmessa minuutissa vakuuttavasti tuomaristolle. Bio- ja kemiantekniikan kolmannen vuoden opiskelija Hanna Kuha onnistui tehtävässään ja hankki ryhmälleen liput Slushiin.

”Esitys meni lähes niin kuin piti. Huomautettavaa tuli ainoastaan esityksen kestosta, mikä jäi 20 sekuntia alle kolmen minuutin”, ahkerasti harjoitellut Hanna kertoo.

Kilpailun tuomaristo koostui Arctic Robotics-yhtiön ja ABB:n edustajista. Sähköpaja-kurssilta kilpailuun osallistui yhteensä neljä ryhmää.

Käytännönläheinen kokemus teorian rinnalle

Muutama viikko ennen perinteistä Sähköpaja-kurssin loppunäytöstä älypaitaa suunnittelevalla ryhmällä riittää vielä tehtävää.

”Meillä on koossa elektroniikka, mutta tavoitteena on vielä saada tehtyä mallitekstiili. Ideana on tehdä helppokäyttöinen kangaspala, jonka voi kiinnittää esimerkiksi paitaan”, ryhmä suunnittelee.

Hannan lisäksi ryhmään kuuluvat automaatio- ja informaatioteknologian ensimmäisen vuoden opiskelijat Marjaana Martikainen ja Tuure Nurminen sekä elektroniikan ja sähkötekniikan toisen vuoden opiskelija Jarkko Kiiski.

Ryhmän idea oli heti kurssin alusta saakka tehdä älytekstiili. Ajatus on muotoutunut matkan varrella ja lopulta ryhmä päätyi pohtimaan enemmän terveydenhuoltoon suunnattavia tarpeita kuin urheilukäytössä olevaa mittausta.

”Aalto Ventures Program järjesti kaikille sähköpajakurssilaisille yhden luennon ja harjoituksen tuotekehityksestä. Kurssilla vaihdettujen ajatusten jälkeen kilpailuesityksemme painottui lopulta siihen, että toteuttamamme elektroniikka soveltuu parhaiten lääketieteelliseen käyttöön esimerkiksi terveydenseurantaan vanhuksilla”, Hanna kertoo.

Älypaita mittaa ja analysoi sydänsähkökäyrää eli EKG:tä tai sykettä. GPS-sensorin avulla toimii paikannus sekä nopeuden ja kuljetun matkan mittaus. Älypaidassa on myös askelmittari.

”GPS-sensorin tiedot ovat hyödyllisiä esimerkiksi dementiapotilaiden seurannassa. Lisäksi paitamme voi hälyttää poikkeavasta sydäntoiminnasta kuten rytmihäiriöistä tai sydänkohtauksesta.”, Jarkko lisää.

Ryhmä antaa kiitosta sähköpaja-kurssille käytännönläheisestä kokemuksesta ja siitä, että kurssilla tehtävä projekti on valittavissa vapaasti. Jo kandityössään puettavan älytekstiilin energian keräysmenetelmiä pohtinut Hanna oli mielissään saadessaan kokemusta myös elektroniikasta.

Tervetuloa loppunäytökseen

Syksyn 2016 Sähköpaja-kurssin loppunäytös järjestetään maanantaina 12. joulukuuta. Tervetuloa katsomaan ja ihmettelemään älypaidan lisäksi muun muassa aminohappopeliä, erilaisia robotteja ja älyovea. Lisätietoa tapahtumasivulta.

Tutustu Sähköpaja-kurssiin (youtube)

Opiskelijoiden mielestä Slushin parasta antia olivat mielenkiintoiset luennot teknologian tulevaisuudesta sekä keskustelut startupien ständeillä.
Kuva: Hanna Kuha

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.