Älypuhelimen käytöstä on sekä hyötyä että haittaa yliopisto-opiskelussa

Kauppakorkeakoulun uuden tutkimuksen mukaan älypuhelimet voivat parantaa opintomenestystä, kun niitä käytetään asianmukaisesti.
Kuva puhelimesta kädessä. Kuvaaaja Aalto-yliopisto/ Matti Ahlgren

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin älypuhelimen käyttöä ja sen vaikutusta yliopisto-opiskelijoiden opintomenestykseen. Tutkimusryhmään kuuluivat PhD Yanqing Lin,professori Yong Liu, PhD Wenjie Fan,professori Virpi Kristiina Tuunainen ja professori Shengli Deng

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toisin kuin yleisesti uskotaan, mobiilioppimisen ja uutissovellusten käytöllä on myönteinen ja suora vaikutus akateemisiin saavutuksiin.

Tämä perustuu siihen, että mobiilien oppimissovellusten käyttö tukahduttaa nomofobian tunnetta eli pelkoa jäädä ilman matkapuhelinta.

”Mobiilioppiminen on käytännöllinen ja pakollinen osa opiskelua, joten useimmat ihmiset eivät pidä sitä hupina, mikä erottaa sen muista sovelluksista, kuten sosiaalisesta mediasta. Niinpä käyttäjien huomiota ei viedä opiskelusta eikä heitä saada vitkastelemaan”, kertoo PhD Lin.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka tutkimuksessa mukana olleella yliopistolla ei ollut virallista verkko-oppimis- tai mobiilioppimisalustaa, opiskelijat perustivat usein sosiaalisen mediaan epävirallisia luokkaryhmiä oppimismateriaalien jakamista ja tietojen vaihtamista varten.

Tutkijat kuitenkin varoittavat, että sosiaalisen median kaltaiseen muuhun kuin oppimiseen perustuvan mobiilisovelluksen käyttö voi olla niin sisäistettyä, että se voi laukaista nomofobian.

”Käyttäjien viihdesovellusten parissa käyttämällä ajalla on yhteyttä heidän kokemaansa nomofobiaan, joka puolestaan muuttaa nukkumistottumuksia. Muuttuneet nukkumistottumukset vaikuttavat myöhemmin opiskelijan opintomenestykseen”, kertoo professori Liu.

Tutkijat uskovatkin, että pelkästään älypuhelimen käyttämättä jättäminen ennen nukkumaanmenoa lieventää opiskelijoiden opintomenestykseen liittyviä haitallisia vaikutuksia.

Tutkimus tehtiin 10 000 osallistujalle, ja se julkaistiin Computers in Human Behavior -lehdessä.

**

Tutkimusuutinen on julkaistu muun muassa Education Technology digi magazinessa: ow.ly/5aTT50FZvch

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.