Älykkään talotekniikan pilottikohde selvittää tulevaisuuden teknologioiden toimivuutta arkipäivän ympäristöissä

Hankkeessa testataan uusia älytekniikkaratkaisuja pilottiympäristöissä Otaniemessä.

Tulevaisuudessa kiinteistön käyttäjistä kilpaillaan esim. virtuaalitodellisuuden kanssa, eivätkä perinteiset toimistorakennukset pysty tällä hetkellä vastaamaan näihin elämyksiin ja kokemuksiin.

Kesällä käynnistynyt projekti ”Älykkään talotekniikan pilottikohde” selvittää, miten tulevaisuuden kiinteistöt toimivat älyllisesti. Tarkoitus on tutkia mm. miten erilaisia taloteknisiä järjestelmiä pystytään hyödyntämään, jotta toimistorakennuksessa saavutetaan työtekijän kannalta parhaat mahdolliset olosuhteet.

”Järkevällä talotekniikalla saadaan talon elinkaarikustannuksia laskettua ja pystytään parantamaan esimerkiksi sen käyttöastetta. Tiloja pystytään myös kehittämään tilanteen mukaan muuntuviksi”, kertoo Professor of Practice Jaakko Ketomäki.

Otaniemen kampuksella sijaitseva pilottiympäristö koostuu useista, arkikäytössä olevista tiloista esimerkiksi toimisto- ja neuvottelutiloista. Tilat mahdollistavat erilaisten älykkäiden ratkaisujen sekä mallien testaamisen ja kehittämisen käytännössä.

Järkevällä talotekniikalla tilat tehokkaampaan käyttöön

Älykkään talotekniikan avulla tilat saadaan myös tehokkaammin käyttöön: Tilojen käyttöaste paranee ja tarpeet kohtaavat arjessa. Uusimpien teknologioiden avulla pystytään selvittämään, miten paljon tiloja käytetään ja missä tilanteissa. Näin mitatun tiedon avulla tiloista voidaan suunnitella toimivampia ja niiden ylläpitopalveluja pysytään mitoittamaan tarpeen mukaan.

Ratkaisujen toteuttamiseksi tarvitaan taloteknisten järjestelmien yhteistoiminnallisuutta, esineiden internetin ratkaisuja, helppokäyttöisiä käyttöliittymiä, data-analytiikkaa sekä oppivia ohjausratkaisuja.

”Kyse ei ole pelkästään tästä yhdestä projektista, vaan itse asiassa prosessista. Tarkoitus on, että esimerkiksi opiskelijat voivat jatkossa hyödyntää näitä pilottialustoja omissa töissään”, sanoo Professor of Practice Heikki Ihasalo.

Pilotissa käytettävä laitteisto koostuu pääasiallisesti hankkeessa mukana olevien yritysten tuotteista, joiden avulla pilottitiloihin on saatu käyttöön uusinta teknologiaa. Tiloihin on asennettu: Valaistuksen ohjausjärjestelmä, rakennusautomaation ohjausjärjestelmä, turva- ja kulunvalvonta, kameravalvonta, sisätilapaikannus ja IoT-antureita.

Pilottihanke on osa Aallon teollisen internetin kampusta (AIIC), joka kokoaa Aallon esineiden internetin ja teollisuuden digitalisaation tutkimustoimintaa mm. yhteisten tutkimusalustojen ja koeasetelmien synnyttämiseksi valmistavan teollisuuden, prosessiteollisuuden sekä rakentamisen ja kiinteistöhallinnan alueilla.

”Älykäs talotekniikka on erinomainen kohde esineiden internetille. Nyt rakennettava pilotti täydentää teollisen internetin kampuksen nykyisiä tutkimusalustoja ja mahdollistaa eri toimialoilta saatujen tulosten ja ymmärryksen ristiinhyödyntämisen”, sanoo teollisen internetin kampuksen kummisetä, professori Martti Mäntylä Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta.

Hanke valmistuu vuoden 2018 loppuun mennessä. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten erilaisia talotekniikan järjestelmiä saadaan sovitettua keskenään yhteen ja missä tekniset haasteet ovat. Lisäksi projektissa selvitetään, miten erilaiset perinteiset käyttöliittymät, kuten painikkeet ja kosketusnäyttö, sekä uudemmat, kuten ääni- ja eleohjaus soveltuvat älykkäiden rakennusautomaatioiden ohjaukseen.

Hankkeessa ovat mukana seuraavat yritykset: Beckhoff, Caverion, Fidelix, Granlund, Helvar, KNX Finland ry ja sen jäsenyritykset, KT-interior, Mirasys, NCC, Schneider-Electric, Siemens, Swegon, Connected Finland, Soficta ja Flexitila.

Lisätietoja:

Professor of Practice Jaakko Ketomäki

Professor of Practice Heikki Ihasalo
puh. 040 8209623

Älykkäiden rakennusten teknologiat ja palvelut (eea.aalto.fi)

Aallon teollisen internetin kampus (aiic.aalto.fi)

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.