Alumni Paola Suhoselle ja Finnish Game Jam -yhdistykselle Suomi-palkinnot

suomi_palkinnot_games_now_vesa_raudasoja_annakaisa_kultima_photo_okm_katarina_koch

Opetus- ja kulttuuriministeriö palkitsi seitsemän ansioitunutta taiteilijaa ja ryhmää Suomi-palkinnoilla. Aallon alumneista palkinnon sai taiteellinen johtaja Paola Suhonen. Finnish Game Jam -yhdistykselle myönnetyn palkinnon vastaanottivat Aalto-yliopiston alumni Vesa Raudasoja sekä Games Now! -luentokokonaisuutta koordiva Annakaisa Kultima.

”Tänä vuonna Suomi-palkinnolla on haluttu kunnioittaa vankkaa taiteellista pätevyyttä. Tekijöitä, jotka edustavat pitkän linjan osaamista ja vaikuttavuutta suomalaisen taiteen kentällä. Toisaalta olemme halunneet huomioida myös uudet virtaukset suomalaisessa taiteessa ja kulttuurissa”, sanoo ministeri Sampo Terho.

Kuva: Finnish Game Jam palkinnon vastaanottivat Aalto-yliopiston alumni Vesa Raudasoja sekä Annakaisa Kultima. Valokuva: Katarina Koch/OKM

OKM:n tiedote

Palkintoperustelut

Taiteellinen johtaja Paola Suhonen

Paola Suhonen on yksi tämän hetken suomalaisen muotoilun ja vaatesuunnittelun merkittävimpiä tekijöitä. Vuonna 1998 perustettu Ivana Helsinki vaatemerkki on toiminut merkittävänä oven avaajana suomalaiselle muotiteollisuudelle ja suunnittelijoille 2000-luvun alussa, edustaen omaleimaista tekemistä ja raja-aitojen rikkomista. Vuonna 2007 Ivana Helsinki osallistui ainoana pohjoismaisena yrityksenä ja ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä Pariisin muotiviikoille ja seuraavana vuonna yritys valittiin Pariisin muotiviikkojen päänäytöksiin ensimmäisenä pohjoismaisena yrityksenä. Ivana Helsinki on edelleen ainoa pohjoismainen muotiyritys, joka on valittu sekä Pariisin että New Yorkin muotiviikkojen viralliseen näytöskalenteriin. Paola Suhonen on liikkunut vapaasti muodin, muotoilun, taiteen, musiikin, elokuvan ja kirjallisuuden parissa. Vuonna 2015 julkaistiin Suhosten ensimmäinen lastenkirja Erikoiskoira Affe - Talviseikkailu Lapissa ja vuonna 2017 Paola Suhosella oli ensimmäinen oma taidenäyttely Taidehallissa Helsingissä.

Finnish Game Jam

Finnish Game Jam on vuonna 2013 perustettu yleishyödyllinen yhdistys, jonka tavoitteena on tukea suomalaisia pelinkehitystapahtumia ja pelinkehitysharrastusta. Järjestön pääasiallinen toimintamuoto on pelijamien järjestäminen, mutta yhdistys tarjoaa myös tukitoimia muille pelinkehitystapahtumien järjestäjille, harrastaa tiedotustoimintaa ja järjestää koulutuksia. Yhdistys perustuu vapaaehtoistoiminnalle. Pelijamit (game jam) ovat yhteisöllisiä pelinkehitystapahtumia, joissa toteutetaan lyhyessä ajassa peli ideasta pelattavaksi prototyypiksi. Yhdistys on myös maailman mittakaavassa poikkeuksellinen: moninaisten pelijamien järjestämiseen keskittyviä tai pelinkehitysharrastusta tukevia kansallisia järjestöjä ei ole tiettävästi muita. Vuosittain järjestettävä Jam -festivaali on pelijamijärjestäjien kansainvälinen tapaaminen, johon myös muiden maiden pelijamijärjestäjiä tulee oppimaan ja jakamaan omaa osaamistaan toisille pelijamijärjestäjille ja jamiaktiiveille. Finnish Game Jam jatkaa ansiokkaasti Suomen pelialan taustalla olevan demoskenen perinteitä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla