Alumni Elina Brotherukselle oma näyttely Pariisiin

Aalto-yliopiston alumni, valokuvataiteilija Elina Brotherus on saanut oman näyttelyn Pompidou-keskukseen Pariisissa. Näyttelyn Règle du jeu
(Pelisäännöt) teokset esittelevät uudistunutta Brotherusta.
Elina Brotherus: Self-Portrait with Arno Rafael Minkkinen, or Student and Teacher under the Plum Tree, editio 1/6 2010 (53x80cm, pigment
 print). Teos on Aalto-yliopiston omistuksessa ja se on osa ”Radical Nature” -taideteoskokonaisuutta Dipolissa.

Valokuvataiteilija Brotherus (s. 1972) on valmistunut Taide­teollisesta korkeakoulusta vuonna 2000. Hän on ensimmäinen suomalainen valokuvataiteilija, jonka näyttely nähdään Pariisin kuuluisimman nykytaiteen museon Pompidou-keskuksen valokuvataiteen galleriassa. Esillä on viitisenkymmentä valokuvaa ja kuusitoista videoteosta, joita ei ole aiemmin nähty. Teokset ovat syntyneet viime keväänä sen jälkeen, kun Brotherus oli voittanut PMU:n Carte blanche -kilpailun. Palkintona on 20 000 euroa, oma näyttely Centre Pompidoussa sekä näyttelystä julkaistava kirja.

Brotherus tunnetaan omakuvistaan ja omaelämäkerrallisista teoksistaan. Hänellä on ollut yksityis- ja yhteisnäyttelyitä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa vuodesta 1998. Hän on saanut muun muassa Fotofinlandia-palkinnon 2000, Carnegie Art Awardin 2003, valokuvataiteen val­tionpalkinnon 2008 ja Pro Finlandia -mitalin 2012.

Teosten pohjana fluxus-ohjeistus

Hiljattain avautuneessa näyttelyssä Brotherus on myös uudistunut valokuvaajana, kuvissa on mukana yhä enemmän huumoria ja leikkisyyttä. Näyttelyn teemana on teosten taustalla vaikuttanut fluxus: kuvissa Brotherus nojaa 1960-luvun fluxus-taiteilijoiden ohjeisiin. Fluxus oli löyhä yhteenliittymä taiteilijoita, joiden töissä arvostettiin yksinkertaisuutta, vieroksuttiin kaupallisuutta ja käytettiin event score -ohjeita. Score tarkoittaa nuotteja ja viittaa muutamaan lauseeseen, joissa annetaan ohjeet teokselle.

Brotherus on kertonut tehneensä kaksikymmentä vuotta omakuvia ja kokeillut kaikki mahdolliset asennot kameran edessä. Uudella metodilla score-ohjeiden avulla hän löysi kuvaamiseen uusia ulottuvuuksia. Uudet teokset Brotherus on työstänyt yhdessä tanssija-koreografi Vera Nevanlinnan kanssa. Kuvissa on käytetty myös runoilija Tuomas Timosen tekstejä.

Brotheruksen näyttely on esillä Pompidou-keskuksessa 23. lokakuuta 2017 saakka. Sen jälkeen teoksia nähdään tammikuussa galleria Heinossa Helsingissä ja maaliskuussa Kunst Haus Wien -museossa Itävallassa. Kesäkuussa Brotherus avaa Serlachius-museossa Mäntässä laajemman näyttelyn nimeltä Playground.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.