Ahti Salosta vuoden 2018 Espoo Ambassador

Systeemianalyysin professori on tutkimusryhmineen tuonut matemaattisilla malleilla apua muun muassa kyberturvallisuusriskien arviointiin.
Professori Ahti Salo on järjestyksessään kymmenes Espoo Ambassador. Palkinnon saaja julkistettiin Dipolissa30. elokuuta 2018 pidetyssä kutsuvierastilaisuudessa.

Professori Ahti Salo on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu operaatiotutkimuksen asiantuntija sekä aktiivinen toimija alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä järjestöissä.

Ahti Salo johtaa matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella systeemianalyysin laboratorion tutkimusryhmää. Hän on kehittänyt menetelmiä riskienhallinnan, tehokkuusanalyysin ja päätöksenteon tueksi sekä vetänyt lukuisia hankkeita yhdessä yritysten ja julkisorganisaatioiden kanssa.

Tällä hetkellä Salo johtaa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa kuusivuotista Platform Value Now (PVN) -hanketta, joka tarkastelee alustataloutta eri näkökulmista. Hän toimii Tutkijoiden ja kansanedustajien seuran (Tutkas) hallituksessa ja valtioneuvoston kanslian nimittämässä ennakointiluotsissa.

”On ollut kiehtovaa nähdä, miten matemaattiset mallit auttavat esimerkiksi hahmottamaan ripeästi kehittyvän alustatalouden kehitysnäkymiä ja hallitsemaan kyberturvallisuusriskejä”, Ahti Salo sanoo.
Tieteellisten luottamustoimien ohella Salo on ollut mukana järjestämässä useita kansainvälisiä konferensseja Suomessa ja ulkomailla. Vuonna 2017 hän oli pääjärjestäjänä kahdessa Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella pidetyssä kansainvälisessä konferenssissa.

”Arvostan nimitystä valtavasti tunnustuksena siitä isosta työstä, jota olen saanut tehdä yhdessä kansainvälisten kollegoiden ja erinomaisten taustajoukkojen kanssa järjestäessäni ajankohtaisiin ilmiöihin pureutuvia konferensseja.”

Suomen Operaatiotutkimusseura on harkitsemassa eurooppalaisen operaatiotutkimuksen pääkonferenssin hakemista Espooseen vuonna 2022. Toteutuessaan se toisi Suomeen noin 3000 osallistujaa.

”Metron valmistumisen ja kampuksen kehittymisen myötä Otaniemi on nyt kaikin puolin houkutteleva paikka isoillekin konferensseille”, Salo arvioi.

Lisätietoa Ahti Salosta: http://sal.aalto.fi/ahti

Espoo Ambassador -ohjelman tavoitteena on kasvattaa Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrää. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alansa konferensseja.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.