Aalto-yliopiston opiskelijan idean pohjalta syntyivät Suomen olympiajoukkueen asut Tokion kisoihin

Luhta Sportswear Company ja Aalto-yliopisto suunnittelivat yhteistyössä asut Tokion kisoihin 2021.
Icepeak_Tokyo_olympic outfit
Kaikki kuvat: Luhta Sportswear Company

Suomen olympiajoukkueen urheilijoiden asut Tokion kisoihin 2021 ovat syntyneet yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa. Luhta Sportswear Company järjesti malliston idean löytämiseksi kilpailun, ja voittaja pääsi työstämään mallistoa yhteistyössä Luhdan kansainvälisesti tunnetun tuotemerkin Icepeakin asiantuntijoiden kanssa.

”Me Aallossa pyrimme ruokkimaan opiskelijoidemme itsenäistä kykyä luoda omaa näkemystä ja omaperäistä visuaalisuutta. Luhta tunnisti tämän ja vei rohkeasti nuoren opiskelijan näkemystä eteenpäin toteutukseen. Tämä on hieno tapa tehdä uudenlaista yhteistyötä alan nuorten lupausten kanssa”, sanoo Aalto-yliopiston muotisuunnittelun professori Pirjo Hirvonen.

”Luhta on yksi Suomen suurimpia vaatesuunnittelijoiden työllistäjiä, ja vuorovaikutus alan koulujen kanssa on ollut meille aina tärkeää. Tokion kisojen tilanne oli pitkään epävarma, joten olemme todella innoissamme siitä, että pääsemme kuin pääsemmekin tuomaan tämän yhteistyön tuloksen kaiken urheilukansan nähtäville”, sanoo Icepeakin Brand manager Katja Laurema.

Luhta toimittaa kaikki Suomen olympiajoukkueen urheilijoiden asut edustuskäyttöön, vapaa-ajalle, harjoitteluun ja lämmittelyyn itse urheilusuorituksen ulkopuolella. Ulkoasultaan hillityn pelkistetty mallisto edustaa suomalaisen designmaailman tyylikkyyttä yhdistettynä toiminnallisuuteen. Olennaista on myös yhteensopivuus japanilaisen estetiikkamaailman kanssa.

”Asujen suunnittelussa on otettu aidosti huomioon kansainvälisen huippu-urheilun vaatimukset sekä Tokiossa vallitsevat erityisolosuhteet. Kisamallisto on syntynyt ajan hermolla ja urheilijan pulssilla”, sanoo Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön varajohtaja ja kisatiimin päällikkö Leena Paavolainen.

”Se, millaista asua urheilija päällään kantaa, vaikuttaa myös siihen, mitä asun alla tuntee ja kokee. Kisavaatteet edustavat koko Suomen joukkueen ilmettä, ja jokainen urheilija vetää asut päälleen suurella ylpeydellä”, Paavolainen toteaa.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!