Aalto-yliopisto vetäjänä neljässä strategisen tutkimuksen konsortiossa

Hankkeissa tutkitaan muun muassa digitalisaatiota ja palvelurobotiikkaa.

Strategisen tutkimuksen neuvosto päätti 14.9.2015 valita 16 konsortiota ensimmäisenä käynnistyviin strategisen tutkimuksen ohjelmiin. Aalto-yliopisto on mukana yhteensä seitsemässä hankkeessa, neljässä konsortion vetäjänä ja kolmessa hankkeessa partnerina.

Aalto-yliopisto on vetäjänä seuraavissa hankkeissa:

• Professori Martti Mäntylä: DDI - Digital Disruption of Industry

DDI-hankkeen lähtökohtana on teollisuuden nopea kehitys: tietotekniikan menetelmät ja teknologiat sensoreista pilvilaskentaan ja mallintamiseen ovat synnyttämässä kokonaan uusia mahdollisuuksia älykkäiden ja verkottuneiden tuotteiden toteuttamiseen ja merkittävän lisäarvon tuottamiseen. Hanke hyödyntää tietotekniikan, tietojärjestelmätieteen, taloustieteen, sosiologian, kauppatieteiden, politiikan tutkimuksen ja insinööritieteiden osaamista. Tavoitteena on mallintaa muutosta ja pyrkiä aktiivisilla toimilla vaikuttamaan sen suuntaan ja vauhtiin, sekä tarjota tutkimuksen pohjalta ehdotuksia Suomen ja suomalaisten yritysten menestystä tukeviksi poliittisiksi toimenpiteiksi.

• Professori Ville Kyrki: ROSE - Robots and the Future of Welfare Services

Suomen kaltaisissa jälkiteollisissa yhteiskunnissa on parhaillaan käynnissä parhaillaan kaksi suurta muutosta: hyvinvointipalvelujen tarve kasvaa voimakkaasti ja uudet, kognitiiviset robotit tulevat vauhdilla. ROSE-hankkeessa tutkitaan monitieteisesti, kuinka palvelurobotiikan edistysaskeleet mahdollistavat tuotteiden ja palvelujen innovoinnin sekä hyvinvointipalvelujen uudistumisen, kun palvelut kehitetään eettisesti yhdessä sidosryhmien kanssa.

• Professori Raimo Lovio: SET - Smart Energy Transition - Realizing its potential for sustainable growth for Finland's second century

Uudet teknologiat murtavat energiajärjestelmän vanhat säännöt ja johtavat radikaaleihin muutoksiin tuottajien ja käyttäjien rooleissa. IEA:n arvion mukaan globaali energiamurros synnyttää $50.000 miljardin markkinat vuoteen 2035 mennessä. SET-hankkeen tavoitteena on analysoida älykkään energian teknologiamurrosta ja vaikutuksia erityisesti Suomelle tärkeisiin bioteknologiaan, digitalisaatioon ja cleantechiin sekä selvittää, miten eri toimialat voivat murroksesta hyötyä. Mahdollisuuksia ja ratkaisuja haetaan yhteistyössä teollisuuden, viranomaisten ja kansalaisten kanssa.

• Professori Ahti Salo: PVN - Platform Value Now: Value capturing in the fast emerging platform ecosystem. Hanke pureutuu alustatalouteen, joka tarjoaa valveutuneille toimijoille huikeita mahdollisuuksia. Niiden ymmärtämiseksi ja hyödyntämiseksi  on hahmotettava uusia arvonluonti- ja liiketoimintamalleja, tehtävä laaja-alaista ennakointia, puntaroitava eri vaihtoehtoja systeemisesti sekä tarkasteltava institutionaalista toimintaympäristöä ja kansantaloudellisia vaikutuksia.

Aalto on mukana seuraavissa hankkeissa:

• COMBAT - Competence-Based Growth Through Integrated Disruptive Technologies of 3D Digitalization, Robotics, Geospatial Information and Image Processing/Computing – Point Cloud Ecosystem. Aallosta ovat mukana professori Hannu Hyyppä ja professori Arto Visala.
  • WIP - Work, Inequality and Public Policy. Aallosta mukana on professori Pekka Ilmakunnas.
  • PSE - Preventing Social Exclusion: What Works and Why? Aallosta mukana Dr. Kristiina Huttunen.

Ohjelmiin valitut konsortiot ovat laajoja: ne koostuvat yhteensä 119 tutkimusryhmästä. Noin puolet mukana olevista tutkijoista työskentelee yliopistoissa ja runsas kolmannes tutkimuslaitoksissa. Lähes kaikki konsortiot tekevät yhteistyötä yritysten kanssa. Konsortioiden rahoitukseen käytetään 52,5 miljoonaa euroa vuosina 2015–2017.

Kaikki hankkeet arvioitiin ohjelmakohtaisissa relevanssipaneeleissa, joiden tehtävänä oli arvioida hakijan suunnitteleman tutkimuksen yhteiskunnallista relevanssia ja vaikuttavuutta sekä hankkeiden vuorovaikutussuunnitelmien laatua sekä hankkeen sopivuutta ohjelmaan. Toukokuussa 2015 kokoontuneissa relevanssipaneeleissa oli jäseninä kotimaisia ja ulkomaisia tutkimuksen, tutkimusrahoituksen ja tiedolla johtamisen asiantuntijoita. Arviointi osoitti, että hakijat ja hakemukset olivat korkeatasoisia.

Konsortiokohtaisen rahoituksen määrä päätetään lokakuussa. Sitä ennen konsortioiden edustajien kanssa käydään neuvottelut konsortioiden täsmällisistä tutkimuksellisista ja vuorovaikutuksen tavoitteista. Täsmälliset tiedot esimerkiksi rahoituksen jakautumisesta saadaan vasta tämän vaiheen jälkeen.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.