Aalto-yliopisto on Maailman kiertotalousfoorumi WCEF:n kumppani vuonna 2023

Maailman kiertotalousfoorumi WCEF kokoaa maailman johtavat kiertotaloustoimijat Helsinkiin touko-kesäkuussa 2023.
WCEF2023 Topias-Dean-Sitra
Kuva: Topias Dean / Sitra

Maailman kiertotalousfoorumi WCEF (World Circular Economy Forum) järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 30.5.–2.6.2023. Tapahtuman pääjärjestäjinä toimivat tulevaisuustalo Sitra ja Nordic Innovation, joka on Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen organisaatio. Aalto-yliopisto on ensimmäistä kertaa mukana WCEF2023 -sisältökumppanina.

Aalto-yliopisto koordinoi ja vetää tapahtumassa kaksi eri sisältöosiota. Tekstiili- ja muotiteollisuuden osio käsittelee alan kestävää tulevaisuutta, ja puheohjelmaa täydentää Messukeskukseen pystytettävä näyttely ”Tulevaisuuden vaatekaappi”. Toinen osioista haastaa miettimään koulutusta muuttuvassa maailmassa. Pysyykö koulutusjärjestelmämme muutoksen mukana vai sanommeko hyvästit tutkinnoille, jotka vanhenevat nopeammin kuin koskaan. Voimmeko oppia läpi elämämme ja pysyä uteliaina ja radikaalin luovina?

Näyttelyalueella voi tutustua myös Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskukseen sekä Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteiseen materiaalien biotalouden lippulaivaan, FinnCERESiin. Näyttelypisteillä esitellään muun muassa bio- ja kiertotaloutta edistäviä uusia tekstiili- ja pakkausratkaisuja, monialaista tohtorikoulutusta ja tutkimusyhteistyömahdollisuuksia.

Lisäksi Aalto-yliopiston kampuksella järjestetään 1.6.2023 oheisohjelmaa, joka käsittelee energiaratkaisuja.

”Olemme iloisia Aalto-yliopiston ja Sitran uudesta kumppanuudesta Maailman kiertotalousfoorumissa. Jaamme samat arvot Sitran kanssa ja luomme yhdessä vastuullista muutosta. Tiedettä, monialaista tutkimusta ja uudenlaista ajattelua ruokkivaa koulutusta tarvitaan tässä ajassa kipeästi, jotta voimme löytää keinoja siirtyä kiertotalouteen. Uusi yhteistyö täydentää olemassa olevaa kumppanuuttamme EU-komission Uusi Eurooppalainen Bauhaus aloitteen kanssa”, sanoo Aalto-yliopiston kehitysjohtaja Sirkku Linna.

Sitran ja Suomen aloitteesta syntynyt foorumi on lyhyessä ajassa noussut maailman johtavien kiertotaloustapahtumien joukkoon. Se järjestettiin ensimmäistä kertaa Helsingissä vuonna 2017. Suomen ulkopuolella tapahtuma on järjestetty Japanissa, Kanadassa, Hollannissa ja Ruandassa. Helsingin foorumissa 2023 etsitään ratkaisuja, joilla nykyinen talousjärjestelmä voidaan sovittaa luonnon kantokyvyn rajoihin.

”Nyt on aika laittaa vauhtia kiertotalouteen monestakin syystä. Kiertotalousratkaisuilla voidaan lisätä yhteiskuntien kriisinkestävyyttä ja rakentaa pohjaa tulevaisuuden hyvinvoinnille. Meidän on myös pakko toimia, sillä ilmastokriisi ja luontokato eivät odota”, sanoo Sitran yliasiamies Jyrki Katainen.

Vuoden 2023 foorumin ohjelma on nyt julkistettu.

Tapahtuman verkkolähetys on avoin ja ilmainen kaikille ja sinne voi ilmoittautua tästä linkistä.

Lisätietoja:
Enni Äijälä, erityisasiantuntija, Aalto-yliopisto
puh. +358 50 359 4810

Aalto-yliopiston ohjelma WCEF2023 -tapahtumassa

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa