Aalto-yliopisto mukana jo kolmessa tutkimuksen lippulaivahankkeessa

Fotoniikan, tekoälyn ja biomateriaalien osaamiskeskittymät tukevat korkeatasoista tutkimusta, taloudellista kasvua ja yhteiskunnan hyvinvointia.
flagship

Suomen Akatemia myönsi sekä fotoniikan että tekoälyn lippulaivoille reilun 8 miljoonan euron rahoituksen. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Suomen Akatemia myönsi eilen lippulaivarahoituksen Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n Tekoälyn tutkimuskeskus FCAI:lle. Rahoituksen sai myös Tampereen yliopiston vetämä Fotoniikan tutkimuksen ja innovaatioiden lippulaiva, jossa Aalto-yliopisto on mukana yhdessä Itä-Suomen yliopiston ja VTT:n kanssa. Uusien biomateriaalien kehittämiseen keskittyvä, Aallon ja VTT:n yhteinen FinnCERES sai rahoituksen viime keväänä.

”Olemme todella iloisia ja ylpeitä siitä, että meidän ja kumppaniemme osaaminen on arvioitu jälleen erittäin korkeatasoiseksi. Lippulaivarahoituksen ansiosta saavutamme yhdessä merkittäviä tuloksia ajankohtaisten ja haastavien kysymysten ratkomisessa”, sanoo tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen.

Valoon perustuvat teknologiat, fotoniikka, ja niiden sovellukset ovat keskeisessä roolissa lähes kaikilla elämänaloilla. Fotoniikkaa hyödynnetään nykyisin tietoliikenteessä, biolääketieteessä, energia- ja ympäristötekniikassa, valmistustekniikassa ja kuluttajatuotteissa. Alalla on huimat kasvunäkymät, sillä sen arvioidaan tuottavan miljoona uutta työpaikkaa Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Pelkästään Suomessa on jo yli 200 fotoniikan alan yritystä.

“Tämä on hieno uutinen Aallolle ja koko Suomelle”, sanoo fotoniikan professori Zhipei Sun Aalto-yliopistosta.

”Fotoniikka on tulevaisuuden kannalta keskeinen teknologia, ja lippulaivarahoitus vauhdittaa sen tutkimusta ja innovaatioiden syntyä Suomessa. Aallossa fotoniikan tutkimusta tehdään erityisesti Micronovassa, jossa maailmanluokan infrastruktuuri ja vahva yhteistyö VTT:n ja muiden lippulaivakumppanien kanssa luovat ainutlaatuisen tutkimus- ja kehitysympäristön kansainvälisessäkin mittakaavassa.”

FCAI:n saaman rahoituksen turvin Suomessa hajallaan olevaa tekoälyosaamista voidaan koota tehokkaasti yhteen. FCAI:n johtajan, Aalto-yliopiston professori Samuel Kasken mukaan lippulaivastatus mahdollistaa myös sen, että tutkijat eri tieteenaloilta saadaan tekemään tutkimusta yhteisen tutkimusagendan eteen. Näin FCAI voi tuoda tekoälyä muiden tieteenalojen ja yhteiskunnan sekä yritysten hyödyksi.

”Lippulaivastatus on yhteiskunnalta viesti siitä, että tekoälyn tutkimusta pidetään tärkeänä”, Kaski sanoo.

Suomen Akatemian tiedote lippulaivarahoituksesta

Lue myös

Tekoälyn tutkimukselle merkittävä tieteellinen tunnustus ja rahoitus Suomen Akatemialta

Uusia biomateriaaleja kehittävä FinnCERES tähtää Suomen metsätalouden arvon kaksinkertaistamiseen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.