Aalto-yliopisto Juniorin sisältöjä nyt suurimmissa päivälehdissä

Aalto-yliopisto Junior on tehnyt tämän vuoden aikana menestyksekästä yhteistyötä Helsingin Sanomien Lasten uutisten ja Huvudstadbladet Juniorin kanssa.
Etualalla pöydällä Helsingin Sanomien mikrofoni. Taka-alalla sumeana laboratoriotila, jossa kuvausryhmä.

Koronan tuomat rajoitteet saivat pohtimaan uusia tapoja lasten ja nuorten tavoittamiseksi, kun kampuksella vieraileminen, lähitapahtumat ja kouluryhmien työpajat pysähtyivät täysin keväällä 2020. Kaikki aktiviteetit vietiin virtuaalimaailmaan ja sen ympärillä tutkittiin mahdollisuuksia mielekkäälle toiminnalle.

Yhteistyö Helsingin sanomien kanssa oli ollut jo pitkään ajatuksissa. Yksittäisiä asiantuntijalausuntoja annettiin Lasten tiedekysymyksiin, mutta laajempaa yhteistyötä jouduttiin odottamaan. Jutta Kasslin Aallon markkinoinnista viritteli kesällä 2020 keskustelua päivälehden suuntaan ja tämän vuoden alussa päästiin vihdoin kuvaamaan ensimmäisiä Lasten Uutisten videoita ja ensimmäinen lähetys tuli ulos keväällä. Tiede- ja taidetestailut ilmeistyvät uutislähetysten lisäksi Youtube -kanavalla sekä printtilehdessä. Helsingin Sanomien Lasten uutiset -lehteä tilaa yli 20 000 kotitaloutta ja Youtube-kanavalla on kahdeksan tuhatta tilaajaa. Moni opettaja seuraa uutislähetyksiä yhdessä luokkansa kanssa osana mediakasvatusta, joten tämä on mainio tapa innostaa lapsia tieteen ja taiteen pariin ympäri Suomen.

Lähipiirini lapset kilpailevat siitä, kuka saa hakea lehden postilaatikosta. Toivon, että tämä into tiedettä kohtaan säilyy läpi elämän.

Greta Salonen

Salonen innostui palautteesta niin, että hän ehdotti yhteistyötä Huvudstadbladetin suuntaan. Ruotsinkielisestä päivälehdestä oli jo aiemmin otettu Aalto-yliopisto Junioriin yhteyttä mahdollisesta synergiasta. Nyt lehdestä löytyy kokeile kotona - osio, jossa perheen pienimmät, mutta myös vähän vanhemmat pääsevät testaamaan miten tiede, taide ja teknologia toimii käytännössä. “Helposti kotioloissa toteutettavat testit toimivat mainiona keskustelun avaajana. Esimerkiksi biomuovin valmistaminen herättää lapsissa paljon ajatuksia muovien haasteista ja kierrättämisestä, joten keskustelua on helppo virittää kohti tulevaisuuden ratkaisuja, tutkimusta sekä uusia materiaaleja” kertoo Salonen.

Yhteistyössä mukana Aalto-yliopisto Juniorista ovat olleet myös Pilvi Saaristo, Ida Ruuth ja Susanna Ahola. Ahola on nykyään Bioinnovaatiokeskuksen koordinaattori ja Ruuth toimii kuvataiteen opettajana. Tiedetestien ohjaajina toimivat Aallon eri alojen opiskelijat Erlea Melgosa, Olli Silvennoinen ja Heidi Ollitervo. Kiitos myös Lasten Uutisten todellisille tähdille, innokkaille tieteilijöille ja taiteilijoille Hilmalle, Oliverille, Lennille ja Markukselle.

Aalto-yliopisto Junior tarjoaa taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille.

Teksti: Veli-Matti Ikävalko
Lisätietoja: Greta Salonen [email protected]

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.