Aalto-yliopisto ja Sweco vahvistavat yhteistyötä

Sopimus tehostaa yhteistyötä rakennustekniikan diplomi-insinöörikoulutuksessa.
Kuvassa (vas.) Sweco Rakennetekniikka Oy:n toimitusjohtaja Ismo Tawast ja Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis allekirjoitustilaisuudessa. Kuva: Aalto-yliopisto/Elina Karvonen

Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitos ja suunnittelu- ja konsulttitoimisto Sweco ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka tavoitteena on tiivistää yhteistyötä rakennustekniikan diplomi-insinöörien koulutuksessa. Yhteistyösopimus tukee rakennetekniikan tutkimusta, ylläpitää tutkimuksen ja suunnittelutyön välistä kommunikaatiota sekä parantaa alan ammattilaisten täydennyskoulutusta

”Sweco haluaa olla vahvasti mukana kehittämässä alan tutkimusta ja tieteen kehitystä Suomessa. Tutkimusta tukemalla voimme kehittää suunnittelutyötä tutkitusti kestävämpään suuntaan ja parantaa rakennetun ympäristön toimivuutta ja ihmisten hyvinvointia”, kertoo Swecon toimialajohtaja Ismo Tawast.

”Haluamme olla mukana uusien rakennesuunnittelijoiden koulutuksessa ja innostaa nuoria rakennusalan opintoihin. Tarjoamme opiskelijoille diplomityöaiheita ja -paikkoja koordinoidusti Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen kanssa”, Tawast lisää.

”Arvostamme yhteistyötä Swecon kanssa, sillä haluamme tarjota opiskelijoillemme opetusta, joka tuo esille teorian merkityksen käytännön haasteiden ratkaisemiselle ja antaa mahdollisimman luontevan tavan oppia sekä siirtyä työelämään”, toteaa Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen johtaja”, professori Jari Puttonen.

”Rakennesuunnittelun merkitys rakennusalalla kasvaa jatkuvasti, rakennettiin sitten korkeita tornitaloja tai maanalaisia tiloja”, Puttonen muistuttaa. ”Hyvän rakentamisen lähtökohtana ovat toimivat rakennesuunnitelmat, joten rakennetekniikkaa ja rakentamista kokonaisuutena ymmärtäviä osaajia tarvitaan jatkuvasti.”

Aalto-yliopiston kolmivuotinen kone- ja rakennustekniikan kandidaattipääaine tarjoaa mahdollisuuden opiskella diplomi-insinööriksi rakennustekniikan kaksivuotisessa ja englanninkielisessä Building Technology -ohjelmassa. Vuosittain rakennustekniikan laitokselta valmistuu 80 – 90 rakennusalan diplomi-insinööriä, jotka ovat perinteisesti työllistyneet erittäin hyvin.

”Maailma kansainvälistyy ja englannin merkitys työelämässä korostuu alalla kuin alalla. Tulevaisuudessa digitalisoituminen korostaa entisestään luovuuden ja ongelmaratkaisukyvyn merkitystä diplomi-insinöörien suunnittelutehtävissä. Rakennustekniikasta valmistuvat diplomi-insinöörimme ovat alansa tulevia huippuja”, sanoo professori Puttonen.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Professori Jari Puttonen
[email protected], puh. 050 384 1782

Sweco
Toimialajohtaja Ismo Tawast
[email protected], puh. 040 5287432

Sweco Finland on Suomen johtava rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntijayritys. Tuotamme asiakkaillemme insinöörien, arkkitehtien ja ympäristöasiantuntijoiden yhteistyönä laadukkaita ja kannattavia ratkaisuja, jotka edistävät yhteiskunnan kestävää kehitystä.

Sweco Finland on osa kansainvälistä Sweco-konsernia. Kaikkiaan 14 500 swecolaisesta lähes 2000 työskentelee Suomessa. sweco.fi

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: