Uutiset

Aalto-yliopisto ja Henry Fordin Säätiö yhteistyöhön älyliikenteen tutkimuksessa

Verkottunut liikennejärjestelmä tarjoaa uusia mahdollisuuksia erityisesti kaupunkiympäristössä.

Henry Fordin Säätiö tukee Aalto-yliopiston älyliikenteen tutkimushanketta neljän vuoden mittaisella rahoituksella. Koko hankkeen suuruus on noin 700 000 euroa, josta säätiö rahoittaa nyt ensimmäisen vuoden osuuden sekä tutkimusauton hankinnan. Toteutuessaan kokonaisuudessaan säätiön rahoitus mahdollistaa kolme nelivuotista väitöskirjatyötä älyliikenteen alalta.

Säätiö myöntää myös vuosittain apurahoja useisiin diplomitöihin ja opinnäytetöihin.  

”Aalto-yliopiston monialaisuus on vahvuus tulevaisuuden teknologioiden ja niiden sovellusten tutkimisessa. Älykkään liikenteen ja liikkumisen tutkimus kytkeytyy läheisesti digitalisaatioon, uusiin energiaratkaisuihin ja rakennettuun ympäristöön, jotka ovat vahvoja alueitamme”, toteaa dekaani Gary Marquis.

”Sitoutunut tutkimustyö, verkoston rakentaminen, kansainvälinen yhteistyö sekä tiedon systemaattinen hyödyntäminen moninkertaistavat investoinnin vaikuttavuuden”, toteaa Hannu Pärssinen, Henry Fordin Säätiön hallituksen puheenjohtaja.

Väitöstutkimuksia ohjaavat professorit Kari Tammi, Milos Mladenovic ja Claudio Roncoli, jotka kokoavat tohtorikoulutettavat ja opiskelijat yhteiseen, monialaiseen tutkimushankkeeseen.

”Auton energian käytön ennustaminen eri ajo-olosuhteissa lisää käyttäjän ymmärrystä ja helpottaa auton käyttöön liittyvien valintojen tekemistä”, kertoo mekatronisten koneiden suunnittelun professori Kari Tammi.

”Tutkimme sitä, minkälaisia älyliikenteen palveluja voidaan tuottaa verkottuneiden ajoneuvojen avulla. Tutkimuksen ja opetuksen lisäksi haluamme vahvistaa älyliikenteen kansainvälistä verkostoa”, liikennetekniikan apulaisprofessori Milos Mladenovic sanoo.

”Verkottunut liikennejärjestelmä tarjoaa mahdollisuuksia liikenneturvallisuuden, liikkumispalveluiden ja liikenteen sujuvoittamiselle erityisesti kaupunkiympäristössä. Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus ratkaisee lopulta teknologioiden menestymisen”, muistuttaa liikennetekniikan apulaisprofessori Claudio Roncoli.

Lisätietoja:

Henry Fordin Säätiö
[email protected]

Aalto-yliopisto
Professori Kari Tammi
p. 050 348 7902
[email protected]

Apulaisprofessori Milos Mladenovic
p. 050 56 60974
[email protected]

Apulaisprofessori Claudio Roncoli
p. 050 326 7947
[email protected]

Henry Fordin Säätiö on perustettu 1947. Säätiö sai alkupääomansa lahjoituksena Oy Ford Ab:lta, mutta se toimii itsenäisenä. Toimintansa alkuvuosina säätiö rahoitti auto- ja maataloustekniikan perusosaamisen luomista. Kymmenen viimeisen vuoden aikana säätiö on jakanut apurahoja yhteensä noin 4 miljoonaa euroa. Tänä vuonna apurahat kohdistuivat erityisesti älyliikenteen tutkimukseen ja nuorison liikenneturvallisuustyöhön. http://www.henryfordinsaatio.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Korkealta (Hotelli Clarionista) otettu maisemakuva Helsingin Hietalahdesta, etualalla merta
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Argumenta-hanke arkkitehtuurin historian ja restauroinnin professuuriin

Hankkeen tarkoituksena on syventää ja lisätä yhteiskunnallista keskustelua modernin rakennuskannan kohtalosta.
Urs Dieker working with wood, kuva Eren Öztekin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hollywood-puvustaja luo säihkettä biomateriaaleista

Tulevaisuuden tv- ja elokuvapuvustus pohjautuu luonnonmateriaaleihin, uskoo tekstiilitaiteilija Urs Dierker.
Kuva: Eeva Suorlahti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudessa pohjoismaisessa yhteishankkeessa tehostetaan tekstiilien kierrätystä

Suurin osa Pohjoismaissa käytetyistä tekstiileistä päätyy sekajätteeksi uudelleenkäytön tai kierrättämisen sijaan. Kaksivuotisessa pohjoismaisessa hankkeessa selvitetään maiden välisiä yhteistyömahdollisuuksia käytettyjen tekstiilien lajittelussa ja käsittelyssä.
Professori Nitin Sawhney istumassa rannalla, kuva: Veera Konsti
Aalto Magazine, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Arjen valintoja: Nitin Sawhney, miten kriisit muuttavat meitä?

Työelämäprofessori on nähnyt, miten kriiseissä ihmiset järjestäytyvät ruohonjuuritasolla auttaakseen toisiaan.