Aalto-tohtori Kalle Karhu soveltaa ammatissaan väitöstyönsä oppeja

Yksi ensimmäisistä väitöskirjansa Aalto-yliopiston aikana tehnyt Kalle Karhu kehitti tutkimuksessaan tehokkaampia merkkijonohaun menetelmiä.
Kalle Karhu saa tohtorihatun promoottori Jukka Seppälältä.

Hänen pyrkimyksenään oli nopeuttaa biologisen tiedon käsittelyä. Nykyään Karhu työskentelee 3D-spesialistina.

- Työni liittyy läheisesti väitöskirjaan, vaikka aihepiiri onkin eri. Sovellan päivittäin työssäni perusasioita, joita opin väitöskirjaa tehdessäni, Karhu toteaa.

Tohtoripromootioon osallistuminen oli hänelle selvä asia.

- Toista tilaisuutta osallistua omaan tohtoripromootioon ei tule, joten halusin olla ehdottomasti paikalla, Karhu kertoo.

Promootiopäivän huipennus on promootioakti, jossa promovendit promovoitiin ja he saivat päähänsä tohtorinhatut. Samalla vihittiin myös kymmenen uutta kunniatohtoria, joille tämä arvo myönnettiin merkittävästä panostuksestaan tieteen, tekniikan ja yhteiskunnan hyväksi tekemästä työstä.  Karhun väitöstilaisuuden vastaväittäjänä toiminut professori Esko Ukkonen oli yksi uusista kunniatohtoreista.

- Väitöskirjani vastasi pitkälti sitä, mitä Esko Ukkonen on tutkinut urallaan, tosin huomattavan pidemmän  aikaa kuin minä. Se, että meidät promovoitiin yhtä aikaa, oli hieno juttu, Karhu toteaa.

Promootiopäivä päättyy iltajuhlaan

- Promootion iltajuhla oli varsin mukava tapahtuma. Juhla oli mielestäni sopivan rento ja tunnelma oli aika lämminhenkinen. Erityisen mukavaa oli tutustua jo hiukan kokeneempiin tieteenharjoittajiin ja kuulla mielenkiintoisia tarinoita menneiltä vuosikymmeniltä, Karhu sanoo.

Vaikka Karhun omasta väitöksestä olikin aikaa jo reilu vuosi ja itse väitöstilaisuuteen liittyy omat juhlallisuutensa, kuten väitöskaronkka, hän ei epäröinyt osallistua myös promootioon.

- Itse kuitenkin koin, että promootio olisi sopiva piste i:n päälle ja juuri sellainen se kyllä olikin, Karhu toteaa.

Ensimmäinen sukupolvi Aalto-yliopistossa tohtoriopintonsa aloittaneita ja valmistuneita tohtoreita promovoitiin tekniikan korkeakoulujen yhteisessä tohtoripromootiossa 10.10.2014.

Tekniikan korkeakoulut juhlistivat 80-vuotista promootiotaivalta 10.10.2014 Otaniemessä. Promootioaktissa promovoitiin 346 tekniikan tohtoria ja kymmenen kunniatohtoria. Tekniikan korkeakoulut järjestivät yhteisen tohtoripromootion nyt toista kertaa. Järjestäjinä olivat Insinööritieteiden korkeakoulu, Kemian tekniikan korkeakoulu, Perustieteiden korkeakoulu ja Sähkötekniikan korkeakoulu.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa