Aalto nousi 50 parhaan yliopiston joukkoon kilpailussa EU:n tutkimusrahoituksesta

Suomesta Horizon 2020-kärkijoukkoon pääsi vain kaksi yliopistoa.

Aalto-yliopisto on noussut ensimmäistä kertaa 50 parhaan yliopiston joukkoon EU:n puiteohjelmarahoituksen hankkimisessa. Jos mukaan vertailuun otetaan yliopistojen lisäksi tutkimuslaitokset ja yritykset, Aalto on eniten Horizon 2020-rahoitusta saaneiden listalla sijalla 68. Kaikkiaan Aallolle myönnettiin kesäkuuhun 2015 mennessä eli vajaan vuoden aikana Horizon 2020 -puiteohjelmasta lähes 14 miljoonaa euroa.

Horizon 2020-puiteohjelmarahoitus koostuu konsortiorahoituksista sekä erittäin kilpaillusta ERC-rahoituksesta, jota myönnetään tieteellisiin läpimurtoihin tähtääville huippututkijoille. Aallossa ERC-rahoituksen on saanut Horizon 2020-ohjelmasta peräti neljä professoria: Pertti Hakonen, Antti Oulasvirta, Emma Master ja Jani Oksanen. Lisäksi Sebastiaan van Dijkenille myönnettiin ERC Proof of Concept -rahoitus aiemmin myönnetyn ERC-projektin tutkimustulosten kaupallistamiseen.

Nousu top 50:een ei tullut aivan yllätyksenä, sillä Aalto-yliopisto on viime vuosina jatkuvasti onnistunut kasvattamaan EU-tutkimusrahoituksen määrää.

– Olen erittäin iloinen professoriemme ja tutkijoidemme aktiivisuudesta ja menestyksestä Horizon 2020 -rahoitushauissa. Tulos on selkeä näyttö Aallossa tehtävän tutkimustyön korkeasta laadusta ja kansainvälisestä kilpailukyvystä. Se myös osoittaa, että meillä on hyvät mahdollisuudet edelleen laajentaa rahoituspohjaamme esimerkiksi kansainvälisen tutkimusrahoituksen osalta, korostaa Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

Parhaiten Horizon 2020 -rahoitusta hankkineiden yliopistojen listalla on edustajia vain kymmenestä Euroopan maasta. Isosta-Britanniasta listalle pääsi 16 yliopistoa, Hollannista 8 ja Saksasta 6. Suomesta kärkijoukossa on Aallon lisäksi Helsingin yliopisto.

Lisätietoja:

Provosti Ilkka Niemelä

UK and Ireland gain in Horizon 2020 top 50 performers (University World News)
Pertti Hakoselle 2,4 miljoonan euron ERC Advanced -rahoitus (aalto.fi)
Emma Masterille ERC Consolidator grant (aalto.fi)
Antti Oulasvirralle 1,5 miljoonan euron ERC Starting Grant -rahoitus (aalto.fi)
Jani Oksaselle ERC Starting Grant ledien jäähtymisen tutkimiseen (aalto.fi)
Aallon ensimmäinen ERC Proof of Concept –rahoitus Sebastiaan van Dijkenille (aalto.fi)

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa