Aalto-johtoinen opiskelijayrittäjyyden kärkihanke päättyi onnistuneesti

YYTO oli valtakunnallinen opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kärkihanke, joka toteutettiin vuosina 2018–2021. Hankkeen tarkoituksena oli luoda uusia käytäntöjä ja malleja opiskelijayrittäjyyden tukemiseen sekä yrittäjämäisen toiminnan ja ajattelutavan kehittämiseen.
Teamwork

Yrittäjyystaitojen lisääminen saattaa antaa opiskelijoille parempia valmiuksia perustaa uusia kasvuyrityksiä Suomeen, mutta ennen kaikkea se auttaa heitä haastamaan olemassa olevia toimintamalleja ja nopeuttamaan muutosta nykyisissä yrityksissä tai muissa organisaatioissa. Yrittäjille ominainen muuntautumis- ja reagointikyky on yksi suurimpia vaatimuksia nykyajan työympäristössä, jossa yritykset kamppailevat jatkuvasti entistä nopeammin muuttuvassa maailmassa.

Suuri osa yrittäjämäisten taitojen ja ajatusmaailman oppimisesta tapahtuu kuitenkin luokkahuoneen ulkopuolella.

Yrittäjämäisten taitojen oppimista luokkahuoneen ulkopuolella on tuettu ja tutkittu maanlaajuisesti vuosina 2018-2021 Aalto-ylipiston yrittäjyysohjelma Aalto Ventures Programin koordinoimalla ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalla YYTO-hankkeella, joka on nyt tullut päätökseensä. Hankkeen tarkoituksena oli luoda uusia käytäntöjä ja malleja opiskelijayrittäjyyden tukemiseen sekä yrittäjämäisen toiminnan ja ajattelutavan kehittämiseen.

Tärkeimpiä hankkeessa kehitettyjä ratkaisuja on Yoop-työkalu, jonka avulla opiskeljiat voivat paremmin tunnistaa muualla hankittua osaamistaan, ja jonka tulosten perusteella opettajien on helpompaa myöntää tuosta osaamisesta opintopisteitä. Hankkeessa on myös työstetty useita akateemisia papereita sekä yksi kirja aiheeseen liittyen, järjestetty koulutuksia opettajille ja kehitetty korkeakoulujen tarjontaa yrittäjyyteen liittyen. Mukana olleet opiskelijajärjestöt — eri kaupunkien vastineet Aaltoes:lle — ja Startuplifers ovat rahoituksen avulla onnistuneet laajentamaan toimintaansa ja saamaan mukaan uusia opiskelijoita ja vastavalmistuneita ympäri Suomen.

Hankkeen puitteissa Aalto-yliopisto teki koordinoinnin lisäksi yhteistyötä lukuisten suomalaisten korkeakoulujen kanssa, jakoi ja vastaanotti käytäntöjä opiskelijayrittäjyyden tukemisessa sekä osallistui Yoop-työkalun kehittämiseen.

Lisää hankkeesta: https://www.yyto.fi/

Suomessa on hyviä korkeakouluja ja lahjakkaita opiskelijoita PK-seudun ulkopuolellakin. Hanke on auttanut tavoittamaan myös heitä.

Lauri Sulanto — Executive Director, Startuplifers

YYTO-hanke oli Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen kärkihanke, joka koostui neljästä osahankkeesta. Kärkihanketta koordinoi Aalto-ylipisto ja erityisesti sen yrittäjyysopetusohjelma Aalto Ventures Program, ja osahankkeita Turun Yliopisto, Åbo Akademi, Aalto Entrepreneurship Society ry ja Startuplifers ry. Muina toteuttajina mukana olivat Centria-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Hanken Svenska handelhögskolan, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Laurea-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Novia-ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto, Boost Turku ry, Patteri Entrepreneurship society ry, Oulu Student Entrepreneurship society ry, Jyväskylä Entrepreneurship society ry, Laurea Entrepreneurship society ry, Vaasa Entrepreneurship society ry, LUT Entrepreneurship society ry, Helsinki Think Company ry ja Hanken Entrepreneurship society rf.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.