Aalto International Talent -ohjelma saattaa kansainväliset opiskelijat ja yritykset yhteen

"Parasta mentoroinnissa ovat henkilökohtaiset keskustelut yritysten edustajien kanssa ja neuvot siitä, miten työnantajia kannattaa lähestyä", ensimmäisen vuoden opiskelija Manila Kodali sanoo.
Aalto-yliopisto / Manila ja Anna-Leena keskustelemassa keskenään / photo: Kaisa Paasivirta
"Unelmani on työskennellä sellaisessa yrityksessä kuin Nokia", sanoo tietoliikennetekniikan opiskelija Manila Kodali. Kuvassa Kodali ja Nokian Anna-Leena Maaranta.

Kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä tukeva Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi joulukuussa. Ohjelmaa pilotoidaan kuluvana lukuvuonna Computer, Communication and Information Sciences -maisteriohjelmassa. Pilotissa on mukana kolmisenkymmentä kansainvälistä maisteriopiskelijaa ja kahdeksan yritystä: Bayer, Elisa, Ericsson, Nokia, Supermetrics, Vaisala, VTT ja Wärtsilä.

Ohjelmaan osallistuville opiskelijoille nimetään mentoriyritys, jonka rekrytoijia, asiantuntijoita sekä mentoriyrityksessä työskenteleviä Aalto-yliopiston alumneja he tapaavat vapaamuotoisissa ryhmämentorointitilaisuuksissa noin puolen vuoden ajan. Tilaisuuksissa käsitellään erilaisia työelämään, uraan ja alaan liittyviä teemoja. Opiskelijat myös vierailevat mentoriyrityksessään.

Ohjelman suorittamisesta saa yhden opintopisteen.

Ohjelma tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kasvattaa verkostojaan Suomessa

Aalto International Talent -ohjelma saattaa yhteen Aallossa opiskelevat kansainväliset osaajat ja yritykset, jotka ikäluokkien pienentyessä kärsivät työvoimapulasta.

”Aallon lahjakkaat kansainväliset opiskelijat ovat jo valinneet Suomen. Mutta jotta he voisivat asettua, he tarvitsevat työpaikan. Ja löytääkseen työpaikan on tehtävä valtava määrä verkostoitumista ja opittava tuntemaan oman alan ihmiset ”, kertoo Elisan Recruitment Team Lead Saku Tihveräinen.

Elisalle ohjelmaan osallistuminen oli itsestäänselvyys.

”Haluamme auttaa kansainvälisiä opiskelijoita ymmärtämään, kuinka tärkeää verkostoituminen on. Kyse ei ole pikamatkasta, vaan maratonista”, jatkaa Tihveräinen.

Aalto-yliopisto / kansainvälisiä opiskelijoita ja Elisan edustaja Aalto International Talent -tapahtumassa / kuva: Saku Tihveräinen
”Meillä on ollut superhauskaa ja odotan kovasti hyvien keskustelujemme jatkumista”, sanoo Aalto International Talent -ohjelman Team Elisaa vetävä Recruitment Team Lead Saku Tihveräinen (vasemmalla).

Opiskelijoille ohjelma tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa verkostojaan Suomessa. He saavat myös tietoa suomalaisesta työelämästä, työkulttuurista ja omasta alastaan.

"On todella hyödyllistä tavata kokeneita yritysedustajia ja saada henkilökohtaisia neuvoja siitä, miten työnantajia kannattaa lähestyä. Olen ensimmäisen vuoden opiskelija, enkä tiedä juuri mitään suomalaisista yrityksistä ja suomalaisesta työkulttuurista", kertoo tietoliikennetekniikan opiskelija Manila Kodali.

Ohjelma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden tavata yritysten rekrytoijia ja asiantuntijoita rennossa ja vapaamuotoisessa ympäristössä.

”Tämä on upea aloite. Erityisesti siksi, että se poistaa opiskelijoiden ja organisaatioiden välillä olevan hierarkian ja muodollisuuden”, kiittää tietoliikennetekniikan toisen vuoden maisteriopiskelija Waqar Abbas, joka osallistuu Ericssonin mentorointiryhmään.

Aalto-yliopisto / kansainvälisiä opiskelijoita ja Nokian edustajia / kuva: Kati Auvinen
"Aalto International Talent- ohjelmaan osallistuminen tarjosi itsellekin uusia näkemyksiä ja ideoita niin työstä, työelämästä kuin opiskelijoiden ajattelutavoista", kertoo Nokian mentorointiryhmään osallistunut alumni Teemu Alonen (oikealla).

Ohjelma tuo myös Aalto-yliopistosta valmistuneita alumneja kampukselle tapaamaan opiskelijoita ja jakamaan kokemuksiaan työelämästä ja urasta. Monille alumneille opiskelijoiden auttaminen on lähellä sydäntä, kuten Sähkötekniikan korkeakoulusta valmistuneelle Teemu Aloselle.

”Vastavalmistuneena haluan tarjota näkemyksiä ja vastauksia niihin kysymyksiin, jotka itseäni opiskellessani ja ennen työelämään siirtymistä mietityttivät”, kertoo Nokialla ohjelmistokehittäjänä työskentelevä Alonen.

Ryhmämentoroinnissa opiskelijat kuulevat alumnien urapoluista ja saavat konkreettista tietoa heidän työtehtävistään sekä työpäiviensä kulusta.

”Opiskelijoita kiinnosti tietää aivan arkisistakin rutiineista: mihin aikaan tulen töihin, saanko itse päättää työajoistani ja millaisia työkavereita minulla on. He halusivat myös tietää, mitä työkaluja käytän ohjelmoinnissa. Lisäksi keskustelimme kesätyömahdollisuuksista Nokialla ja tietysti palkkauksesta”, Alonen summaa mentorointikeskustelujen kulkua.

Aalto International Talent -ohjelman ryhmämentorointitilaisuudet jatkuvat kevätlukukaudella. Ohjelma on osa Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -yhteishanketta, joka linkittyy valtioneuvoston Talent Boost -toimenpideohjelmaan.

Kaisa Paasivirta
Project Manager
Aalto International Talent Programme
Talent Boost - International Talents Accelerating Growth Co-Project
Aalto University Career Services/Advancement and Corporate Engagement
+358 50 359 3620

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.