Aalto 90. sijalla Times Higher Educationin (THE) Computer Science -rankingissa

Engineering and technology -tieteenalamme ylsi myös maailman sadan parhaan joukkoon ollen 99.
the_2018-engineering_web_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto sijoittui hyvin THE-rankingin tietojenkäsittelytieteen (Computer Science) ja Insinööritieteiden ja teknologian (Engineering and technology) tieteenalojen listauksessa.

Tässä vertailussa Aallon tietojenkäsittelytiede on maailman 90. paras. Maailman kärkikolmikossa ovat Stanford University, Massachusetts Institute of Technology ja University of Oxford. Muista suomalaisista yliopistoista listalle pääsivät Helsingin yliopisto (sijalla 93) ja Oulun yliopisto (sija välillä 126–150). Tietojenkäsittelytieteen alan ranking julkaistiin viime vuonna ensimmäistä kertaa, mutta Aalto ei vielä silloin osallistunut rankingiin toimittamalla tietojenkäsittelytieteen tietoja. Tänä vuonna alalta listattiin 300 parasta yliopistoa.

Insinööritieteiden ja teknologian alalla Aalto on tässä vertailussa maailman 99. paras. Suomalaisista yliopistoista tälle maailman viidensadan parhaan yliopiston listalle kyseisellä alalla ylsivät Aallon lisäksi Oulun yliopisto (sija välillä 201–250) ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto (sijat välillä 301–400). Insinööritieteiden ja teknologian alan maailman kärkikolmikon muodostavat Stanford University, California Institute of Technology ja University of Oxford. Insinööritieteiden ja teknologian alan THE-rankingissa on tähän asti julkaistu vain sata parasta yliopistoa ja Aalto sijoittui sadan parhaan joukkoon edellisen kerran vuonna 2014.

“Olemme ylpeitä alojemme hienosta edistymisestä ja hyvistä sijoituksista kovassa kansainvälisessä kilpailussa”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

THE-ranking on yksi merkittävimmistä yliopistovertailuista. Ranking mittaa yliopistojen menestystä kansainvälisyyden, tutkimuksen, viittausten, opetuksen ja yrityksiltä saatavan tutkimusrahoituksen alueilla, yhteensä 13 indikaattorilla. Yleisrankingin lisäksi THE tuottaa tieteenalakohtaisia ja alueellisia ranking-listoja. 5.9.2017 julkaistussa yleisrankingissa Aalto on sijalla 190, listalle pääsee kaikkiaan 1 100 maailman parasta yliopistoa. 4.10. julkaistussa THEn taloustieteiden alan (Business & Economics) 200 parhaan yliopiston vertailussa Aalto on sijalla 58. Taidealoja THE ei vertaile erillisenä kategoriana.

Times Higher Education (THE) World University Ranking julkaisi Computer Science- ja Engineering and technology -alojen rankingit tiistaina 17.10.

Tutustu THEunirankings-listauksiin:
Computer Science
Engineering and technology

#THEunirankings

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.