Aalto-1 -satelliitille sopimus laukaisusta

Suomen historian ensimmäinen satelliitti avaruuteen loppuvuodesta.
aalto_700x400_aalto-1_fi.jpg

Aalto-yliopistossa on allekirjoitettu sopimus Aalto-1 satelliitin laukaisusta. Historiallisen sopimuksen Suomen ensimmäisen satelliitin toimittamiseksi avaruuteen allekirjoitti sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Keijo Nikoskinen.

– Olemme todella ylpeitä tästä projektista. Satelliitin valmistuminen on osoitus huippukoulutuksesta, koska avaruuselektroniikan laatuvaatimukset ovat todella kovaa luokkaa. Projektissa mukana olleet tai edelleen mukana olevat tulevaisuuden osaajat hallitsevat tämän taidonnäytteen jälkeen laajasti sähkötekniikan koko kirjon, dekaani Keijo Nikoskinen toteaa.

Nanosatelliitti Aalto-1 on rakennettu opiskelijaprojektissa laajassa yhteistyössä muiden suomalaisten yliopistojen ja instituuttien kanssa. Vuonna 2010 alkaneessa projektissa on ollut mukana yhteensä yli 80 opiskelijaa ja satelliittiin liittyvistä aiheista onkin kirjoitettu jo kymmeniä opinnäytetöitä.

Sopimus allekirjoitettiin maaliskuussa hollantilaisen Innovative Solutions in Space yrityksen kanssa, joka välittää yhdysvaltalaisen SpaceX yhtiön laukaisupaikkoja.

– Falcon 9 -raketissa on mukana Aalto-1 lisäksi myös useita muita pieniä nanosatelliitteja. Raketti laukaistaan noin 600 km korkeudella olevalle kiertoradalle vuoden loppupuolella. Tarkemmat tiedot laukaisun ajankohdasta selviävät kesään mennessä. Tällä hetkellä Aalto-1 tiimi keskittyy siihen, että satelliitti on valmis testeihin toukokuussa, projektin vastuullinen johtaja, professori Jaan Praks kertoo.

Projekti tuottaa huippuosaajia

Aalto-1 vie avaruuteen testattavaksi merkittävää suomalaista avaruusosaamista. VTT:n kehittämää uudenlaista spektrometrilaitetta käytetään ympäristön kaukokartoittamiseen ja Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston opiskelijoiden rakentama säteilymittaria säteilymittauksiin. Aalto-1 testaa myös Ilmatieteen laitoksen kehittämää sähköstaattista plasmajarrua kiertoradan alentamiseksi.

Aalto-1 opiskelijasatelliittiprojektia vetää Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun radiotieteen ja -tekniikan laitos.

Lisätietoa:
Projektin vastuullinen johtaja, professori Jaan Praks

Students sitting together on stairs.
Nimitykset, Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan