Aalto-1 -opiskelijasatelliitin laukaisu tekee Suomesta avaruusvaltion

Keskitymme opetuksessa ja tutkimuksessa koko kaukokartoitusketjuun.
jaan_praks_www_fi.jpg

TkT Jaan Praks nimitettiin kesäkuussa 2014 Radiotieteen ja -tekniikan laitoksen apulaisprofessoriksi. Professuuri kuuluu avaruustekniikan alaan ja sen erikoisalana on pohjoisten alueiden kaukokartoitus.

Virosta kotoisin oleva Praks valmistui Tarton yliopistosta 1996 ympäristöfysiikan alalta erikoisalueenaan kaukokartoitus. Opinnot jatkuivat Suomessa ja johtivat Aalto-yliopistosta valmistuneeseen väitöskirjaan.

– Kaukokartoituksessa maapalloa katsotaan tavallisesti avaruudesta, jolloin saadaan kerralla tietoa suurilta alueilta. Koska maailman ongelmat ovat globaaleja, tarvitaan myös tietoa globaalilla tasolla.

Avaruudesta tarjoutuu näköala lumen ja metsien peittoalan muutoksiin, jääpeitteiden liikkeisiin, merten jäätilanteeseen sekä metsän kasvun arviointiin. Kaikki ovat keskeisiä parametreja ilmastomuutoksen seurannassa.

– Keskitymme opetuksessa ja tutkimuksessa koko kaukokartoitusketjuun. Rakennamme omia kuvausinstrumentteja, kehitämme mittausmenetelmiä ja -malleja ja valmistamme jopa kokonaisia nanosatelliitteja. Kaukokartoitusmenetelmien kehitystyössä ja laitteiden kalibroinnissa on tärkeä osa myös lentokonemittauksilla, joita tehdään koulun omalla lentokoneella.

Suomeen oma satelliittiosaamiskeskus

Praks vastaa Aalto-1 -opiskelijasatelliitin kehitystyöstä. Projekti aloitettiin 2010 ja siinä on mukana useita yliopistoja ja tutkimuslaitoksia. Keskeisessä roolissa ovat opiskelijat, jotka ovat sekä ideoineet että suunnitelleet suurelta osin koko satelliitin.

Kyseessä on Suomen ensimmäinen oma satelliitti ja kaikki sen tietoliikenne tulee kulkemaan Otakaari 5:n katolla olevan maa-aseman kautta. Aalto-1:n myötä Aalto-yliopistoon on kehitetty Suomessa ainutlaatuinen satelliittiosaamiskeskus. Projekti huipentuu tänä vuonna, kun Aalto-1 laukaistaan avaruuteen.

– Nyt on käsillä kiireiset ajat, sillä Aalto-1 on saanut vahvistuksen laukaisusta. Rakennamme parhaillaan satelliitin lentomallia ja teemme viimeisiä testauksia. Satelliitti lähtee avaruuteen näillä näkymin Yhdysvalloista Falcon 9 -raketin mukana.

Aalto-1 satelliitin aihepiiristä on tehty jo kymmeniä diplomi-, kandi- ja erikoistöitä. Niin satelliitin suunnittelu kuin sen keskustietokone, radiot, antennit ja aurinkopaneelit on kaikki tehty opiskelijatyönä.

– Opetusfilosofiani on se, että opiskelijoiden pitää opinnoissaan saada kokemusta sekä teknologian rakentamisesta että tiimityöskentelystä. Jos halutaan, että Suomesta tulee jatkossakin korkeaa teknologiaa, pitää opiskelijoille antaa kosketuspintaa sen suunnitteluun ja rakentamiseen.

Entä mikä tuo professorin elämään vastapainoa työlle?

– Keväästä myöhäiseen syksyyn purjelautailen Haukilahdella aina kun tuulet sallivat. Talvella lumilautailen lasten kanssa. Vaimon kanssa käyn ahkerasti tanssitreeneissä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.