Aallon tutkimushankkeisiin 1,86 miljoonaa euroa Suomen Akatemialta

Suomen Akatemia valitsi mineraalivarat ja korvaavat materiaalit
-akatemiaohjelman hankkeet, joita rahoitetaan yhteensä 6,5 miljoonalla eurolla.

Hankkeista viisi on useiden tutkimusryhmien muodostamia konsortioita.  Rahoitetut hankkeet arvioitiin tieteelliseltä laadultaan erinomaisiksi ja lupaaviksi tutkimuksen vaikuttavuuden näkökulmasta.

Mineraalivarat ja korvaavat materiaalit (MISU) -akatemiaohjelmassa tarkastellaan perusteellisesti mineraalivarojen kokonaisuutta ja tuotetaan uusia ratkaisuja alan haasteisiin. Ohjelmassa luodaan tietopohjaa vastuulliseen kaivos- ja kierrätystoimintaan, jossa myös huomioidaan vaikutukset sekä luontoon että ympäröivään yhteiskuntaan. Ohjelmaan liittyvässä tutkimuksessa keskitytään laajasti ja syvällisesti harvinaisten, erityisesti metallisten, mineraalien esiintymiseen, ominaisuuksiin, prosessointiin, käyttöön ja kierrätykseen sekä metallisia mineraaleja korvaaviin materiaaleihin.

Ohjelmassa rahoitetaan seuraavia Aalto-yliopiston hankkeita:

Kallio, Tanja
: Platina ryhmän metalleja sisältämättömien katalyyttien kehittäminen kestävän kehityksen turvaamiseksi,  361 073 euroa.

Karppinen, Maarit: Maankuoren yleisten alkuaineiden oksideihin perustuvat termosähköiset materiaalit, 550 035 euroa.

Kauppinen, Esko: Kestävän kehityksen mukaiset platinaryhmän metalleja sisältämättömät katalyytit, 314 935 euroa.

Laasonen, Kari: Kestävän kehityksen mukaiset platinaryhmän metalleja sisältämättömät katalyytit, 323 844 euroa.

Leveinen, Jussi: Uudet laser- ja spektrianalyysimenetelmät kaivosmittauksiin ja kaivannaisten in situ-tutkimuksiin, 313 323 euroa.

Tiedote, Suomen Akatemia

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa