Uutiset

Aallon opiskelijat toteuttavat satametrisen seinämaalauksen Flow-festivaalille

Jukeboksi-yhteisteos saa inspiraationsa festivaalin musiikkitarjonnasta ja kuluttaa 93 litraa maalia.
Armi Tevan ja Miia Puustisen luonnoksia. Kuva: David Lewis.

Seitsemän Aalto-yliopiston Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijaa toteuttaa tämän vuoden Flow-festivaalille yhteismaalauksen. Teos johdattaa festivaalin vieraat portilta kohti alueen päälavaa. Maalauksen aiheet syntyvät tulkitsemalla musiikkia: jokainen kuvittaja valitsee vähintään yhden kappaleen Flow-festivaalin tämän vuoden tarjonnasta lähtökohdakseen.

Opiskelija Armi Teva kertoo suunnitelmistaan: “Teen Flow-aitaan yhteensä kolme maalausta, joista yhden yhteistyönä Miia Puustisen kanssa. Valitsin työn lähtökohdiksi Danny Brownin ‘Ain't it funny’ kappaleen, Badbadnotgood:n ‘Confessions Pt. 2’:n ja Soichi Teradan kappaleen ‘Sun showered’. En tuntenut etukäteen näiden artistien tuotantoa hyvin ja valitsin biisit intuitiivisesti sen perusteella, kenen keikalla haluaisin käydä ja millainen tunnelma kappaleissa osuisi sopivasti yksiin oman, rennon piirrostyylin kanssa.”

“Ideat kuviin tulivat sanoituksista, rytmistä ja tunnelmasta. Piirroksista löytyy muun muassa antiikin teatteriperinteen tragedia- ja komedianaamiot (Ain't it Funny), abstrakti piirros liikkeestä ja rytmistä (Confessions Pt.2) ja Miian ja minun yhteisteoksessa on tunnelmia surrealistisesta teknometsästä (Sun showered). Olisi kivaa jos joku katsoessaan meidän seinää kiinnostuisi tsekkaamaan jonkun kuvan takana olleen biisin!” Teva kertoo.

Opiskelija Robert Lönnqvist kertoo teoksestaan: “Inspiraation oli siis pakko tulla jostain biisistä. Väripaletti, jonka valitsimme ryhmän kanssa, oli sen lisäksi ainoa rajoite. Tietenkin olisi ollut mahdollisuutena valita kappale artistilta, jota ei ikinä ole kuullut ja jättää se kuuntelematta kokonaan. Saapua vaan maalauspäivänä paikalle ja maalata jotain mörköjä ja katsoa uskooko kukaan, että kyseessä on vaikka joku Lana Del Ray:n biisi.”

Robert Lönnqvistin luonnos. Kuva: David Lewis.

“Lopulta valitsin kuitenkin yhden kappaleen: MC Taakibörsta feat. Raimo:n ’Riskei on otettava (toinen yritys)’. Alusta asti oli selvää, että kappale, jonka valitsen olisi suomiräppiä. Ajattelin, että vaikka festarin lineup on täynnä isoja ulkomaisia nimiä, haluan nostaa esiin paikallisia artisteja. Suomiräpissä tarinat ja huumori ovat minulle hyvin samaistuttavia”, Lönnqvist jatkaa.

“Maalaukseni saa vaikutteita kappaleen sanoituksista. Haluan teoksella muistuttaa festivaalin kävijöitä siitä, että: ‘Mikä tahansa viski ilman tuplia on riski / Kuten olo Venäjäl ilman ruplia on riski’”, Lönnqvist summaa.

Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Suvilahdessa Helsingissä. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista.

Seinämaalauksen tekemiseen osallistuvat opiskelijat Armi Teva, Bertta Österman, Emery Norton, Juha Liede, Miia Puustinen, Miila Westin ja Robert Lönnqvist.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Woman wearing an orange-colored dress and standing on the grass in between birch trees
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Pienestä kuplasta toiselle puolelle maapalloa

Avleen Malhin nuoruudessa hänen maailmaansa ei mahtunut muuta kuin opiskelu ja vanhemmat. Nyt hän asuu toisella puolella maailmaa, suunnittelee autoilijoiden Airbnb:tä ja kannustaa naisia saavuttamaan tavoitteensa.
Magnetic materials
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi harppaus kohti magneettien ominaisuuksien äärimmäisen tarkkaa hallintaa

Aalto-yliopiston apulaisprofessori Jose Lado oli mukana tutkimuksessa, jossa keksittiin uusi tapa suunnitella eksoottisia turhautuneita magneetteja.
Pohjoisen ikirouta-alueen vehreää kasvillisuutta. Kuva: Ive van Krunkelsven
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ikiroudan sulaminen voi lisätä kasvihuonepäästöjä luultua enemmän – syynä kasvien juurten vauhdittama lisähajotusilmiö

Lisähajotusilmiö voi yksinään johtaa jopa 40 miljardin hiilitonnin vapautumiseen ikiroudasta vuoteen 2100 mennessä.
vaping
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekoälyn avulla tehty tutkimus osoitti: Instagram tulvii nuoria houkuttelevaa sähkötupakkamainontaa

Sadoista tuhansista sähkötupakkajulkaisuista yli 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä. Nuorille mainostetaan muun muassa sähkötupakan makutiivisteitä.