Aallon opiskelijat toteuttavat satametrisen seinämaalauksen Flow-festivaalille

Jukeboksi-yhteisteos saa inspiraationsa festivaalin musiikkitarjonnasta ja kuluttaa 93 litraa maalia.
Armi Tevan ja Miia Puustisen luonnoksia. Kuva: David Lewis.

Seitsemän Aalto-yliopiston Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijaa toteuttaa tämän vuoden Flow-festivaalille yhteismaalauksen. Teos johdattaa festivaalin vieraat portilta kohti alueen päälavaa. Maalauksen aiheet syntyvät tulkitsemalla musiikkia: jokainen kuvittaja valitsee vähintään yhden kappaleen Flow-festivaalin tämän vuoden tarjonnasta lähtökohdakseen.

Opiskelija Armi Teva kertoo suunnitelmistaan: “Teen Flow-aitaan yhteensä kolme maalausta, joista yhden yhteistyönä Miia Puustisen kanssa. Valitsin työn lähtökohdiksi Danny Brownin ‘Ain't it funny’ kappaleen, Badbadnotgood:n ‘Confessions Pt. 2’:n ja Soichi Teradan kappaleen ‘Sun showered’. En tuntenut etukäteen näiden artistien tuotantoa hyvin ja valitsin biisit intuitiivisesti sen perusteella, kenen keikalla haluaisin käydä ja millainen tunnelma kappaleissa osuisi sopivasti yksiin oman, rennon piirrostyylin kanssa.”

“Ideat kuviin tulivat sanoituksista, rytmistä ja tunnelmasta. Piirroksista löytyy muun muassa antiikin teatteriperinteen tragedia- ja komedianaamiot (Ain't it Funny), abstrakti piirros liikkeestä ja rytmistä (Confessions Pt.2) ja Miian ja minun yhteisteoksessa on tunnelmia surrealistisesta teknometsästä (Sun showered). Olisi kivaa jos joku katsoessaan meidän seinää kiinnostuisi tsekkaamaan jonkun kuvan takana olleen biisin!” Teva kertoo.

Opiskelija Robert Lönnqvist kertoo teoksestaan: “Inspiraation oli siis pakko tulla jostain biisistä. Väripaletti, jonka valitsimme ryhmän kanssa, oli sen lisäksi ainoa rajoite. Tietenkin olisi ollut mahdollisuutena valita kappale artistilta, jota ei ikinä ole kuullut ja jättää se kuuntelematta kokonaan. Saapua vaan maalauspäivänä paikalle ja maalata jotain mörköjä ja katsoa uskooko kukaan, että kyseessä on vaikka joku Lana Del Ray:n biisi.”

Robert Lönnqvistin luonnos. Kuva: David Lewis.

“Lopulta valitsin kuitenkin yhden kappaleen: MC Taakibörsta feat. Raimo:n ’Riskei on otettava (toinen yritys)’. Alusta asti oli selvää, että kappale, jonka valitsen olisi suomiräppiä. Ajattelin, että vaikka festarin lineup on täynnä isoja ulkomaisia nimiä, haluan nostaa esiin paikallisia artisteja. Suomiräpissä tarinat ja huumori ovat minulle hyvin samaistuttavia”, Lönnqvist jatkaa.

“Maalaukseni saa vaikutteita kappaleen sanoituksista. Haluan teoksella muistuttaa festivaalin kävijöitä siitä, että: ‘Mikä tahansa viski ilman tuplia on riski / Kuten olo Venäjäl ilman ruplia on riski’”, Lönnqvist summaa.

Flow-festivaali järjestetään 11.–13.8. Suvilahdessa Helsingissä. Aalto-yliopisto on yksi festivaalin partnereista.

Seinämaalauksen tekemiseen osallistuvat opiskelijat Armi Teva, Bertta Österman, Emery Norton, Juha Liede, Miia Puustinen, Miila Westin ja Robert Lönnqvist.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: