Aallon ensimmäinen ERC Proof of Concept –rahoitus Sebastiaan van Dijkenille

Professori Sebastiaan van Dijken on saanut rahoituksen tutkimusryhmässä kehitetyn uuden sukupolven muistiteknologian kaupallistamiseen.

Rahoituksella selvitetään magneettisen alueiden hallittuun liikkeeseen perustuvan racetrack-muistin teknologiapotentiaalia, joka on uusi lupaava menetelmä seuraavan sukupolven muisteille. Tässä tekniikassa yhdistyy DRAM-muistien nopeus ja flash-muistien pysyvä tallennuskyky.

Perinteinen racetrack-muistiteknologia nojaa suurien sähkövirtojen käyttöön, jonka avulla voidaan siirtää magneettisten alkeisalueiden seinämiä. Sähkövirtoihin perustuvat menetelmät aiheuttavat kuitenkin voimakasta lämpenemistä ja suurta tehonkulutusta. Uuden ohjausmenetelmän löytäminen mahdollistaa uuden energiatehokkaan ja nopean muistin kehittämisen.

”Olemme tutkimusryhmässämme kehittäneet menetelmän, joka mahdollistaa magneettisten alueiden seinien liikuttamisen käyttämällä sähkökenttiä eli jännitteitä sähkövirtojen sijasta ferrosähköisissä ja -magneettisissa kaksoiskerrosrakenteissa” kertoo Sebastiaan van Dijken.

”Prototyyppilaitteella tehdyissä kokeissa virrankulutus ja lämmöntuotanto ovat olleet minimaalisia ja sähkökenttäohjaus on osoittautunut tarkaksi ja magneettisten seinien edestakainen siirtely toistettavaksi”, hän jatkaa.

ERC Proof of Concept –rahoitus auttaa tutkijoita uuden menetelmän kaupallistamismahdollisuuksien selvittämisessä. Sen avulla voidaan muun muassa tehdä markkinaselvitys, hankkia teollis- ja tekijänoikeussuoja uudelle teknologialle sekä etsiä teollisia yhteistyökumppaneita ja luoda kontakteja. Rahoitusta voi hakea tutkija, jolle on aiemmin myönnetty jokin muu ERC rahoitus.

Lisätietoja:

Sebastiaan van Dijken
sebastiaan.van.dijken(a)aalto.fi
Puh: 050 3160969

Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitos
Nanomagnetismin ja spintroniikan tutkimusryhmä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.