5G tuo muutakin kuin nopeutta

Tutkijoiden kehittämä tekniikka mahdollistaa uudet ominaisuudet kuten laitteiden välisen viestinnän.

4G on tuskin ehtinyt juurtua Suomeen, kun 5G:stä puhutaan jo kaikkialla. Joutavatko vanhat laitteet pian romukoppaan?

– 5G:n tuloon menee vielä aikaa, eikä se sittenkään korvaa 4G:tä vaan tulee sen rinnalle, painottaa Aalto-yliopiston opettava tutkija Kalle Ruttik.

Hän on yhdessä tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen kollegoidensa kanssa kehittänyt tavallisella PC:llä toimivan tukiaseman, jossa signaalinkäsittely hoidetaan ohjelmallisesti. Sen avulla on mahdollista kehittää ja testata 5G:n uusia ominaisuuksia, kuten laitteiden välistä, machine-to-machine, viestintää.

– Siinä esimerkiksi kaksi kännykkää voi suoraan keskustella keskenään tukiaseman vain ohjatessa signalointia, Ruttik selittää.

– Tulevaisuudessa esimerkiksi autot voisivat kommunikoida keskenään 5G:n avulla lähes viiveettä, mikä estäisi vaaratilanteita. Tai kodeissa voisi sen avulla kontrolloida automaattisesti sähkönkulutusta.

Oikea-aikaista tutkimusta

Ruttik kollegoineen aloitti testialustan kehittämisen neljä vuotta sitten Tekesin rahoituksen turvin.

– Silloin kukaan ei oikein uskonut meihin, hän hymyilee.

– Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja nyt muukin teollisuus on herännyt.

Pari vuotta sitten ryhmä tarjosi ja sai testialustansa mukaan isoon, METIS-nimeä kantavaan, EU-projektiin, jonka tavoitteena on luoda perusta 5G:lle ja sen eri mahdollisuuksille. Maaliskuussa Ruttik esitteli testialustaa METIS-projektia vetävän Ericssonin osastolla maailman suurimmilla mobiilialan messuilla Barcelonassa.

– Meidän tavoitteemme ei ole käyttää kehittämäämme alustaa varsinaisena tukiasemana, vaikka sekin olisi mahdollista. Sen sijaan haluamme kehittää ja testata uusia ominaisuuksia. Meidän järjestelmämme mahdollistaa myös sen, että tukiasema voi siirtyä pilveen, Ruttik tiivistää.

5G tekniikka ei tule palvelemaan vain kuluttaja-asiakkaita. Testialustan avulla onkin mahdollista kehittää luotettava langaton seuraavan sukupolven siirtotekniikka esimerkiksi teollisuusautomaation tarpeisiin.

Optimististen arvioiden mukaan 5G voi parhaimmillaan olla käytössä jo vuonna 2020. 5G kasvattaa tiedonsiirtonopeuden vähintään kymmenkertaiseksi, mutta kaikkien uudelle tekniikalle asetettujen odotusten toteuttaminen on haastavaa.

– Paljon käyttäjiä, paljon dataa, luotettavat ja lähes viiveettömät yhteydet ovat hankala yhtälö - yleensä aina joku näistä kärsii, Ruttik summaa.

Lisätietoa:
Opettava tutkija Kalle Ruttik

METIS-projekti

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.