5G testiverkon kehitystyö jatkuu Otaniemessä

5G testiverkko on pian 6G ja uusia teknologioita kehittyy sekä langattomaan että kiinteään verkkoviestintään.
2019-10-04_5g_smart_city_-_illustration_safa_hovinen_merkitys.png
Kuva: Safa Hovinen

Suomen Akatemia on myöntänyt jatkorahoituksen Tulevaisuuden langattomat verkot -hankkeelle. Hankkeen koordinointi on Oulun yliopistossa ja mukana on sekä VTT:n että Aalto-yliopiston tutkijoita.

”Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä yliopistojen ja yrityselämän kesken. Tutkimus- ja -testiverkkoympäristössä tutkitaan, kehitetään ja testataan uusiin langattomiin 5G/6G-verkkoihin liittyviä laiteratkaisuja, algoritmejä, ohjelmistoja ja sovelluksia. Tarjoamme Otaniemessä laajan mittausympäristön erityisesti yksityisten mobiiliverkkojen tutkimukseen ja suunnitteluun sekä teollisuuden ja älykkäiden verkkolaitteiden tarpeisiin”, tutkija Jose Costa Requena sanoo.

Otaniemessä on kokemusta pitkäjänteisestä kehitystyöstä ja viimeisimpänä on ollut käytössä
Euroopan laajimpiin kuuluva ei-kaupallinen 5G-verkko. Sen ansiosta tutkijat, opiskelijat ja yritykset ovat kehittäneet sekä kuluttajille että teollisuuteen suunnattuja laitteita ja sovelluksia aidossa 5G-ympäristössä. Verkko kattaa myös Otaniemen kampuksen ulko- ja katualueet.

”Testikäyttö jatkuu myös tässä yhteistyöprojektissa ja tavoitteena on jatkaa tiivistä yhteistyötä yritysten, eri tutkimushankkeiden ja opiskelijoiden kesken. Avaamme pian jo aikaisemmin käytössä olleen verkkosivun, mitä kautta yritykset voivat pyytää verkon testikäyttöä ja ehdottaa ajatuksia yhteistyölle”, Costa-Requena jatkaa.

Aalto-yliopistossa tehdään monialaista 5G-tutkimusta verkkotekniikasta ja signaalinkäsittelystä aina 5G:tä hyödyntäviin sovelluksiin kuten autonomiseen liikenteeseen ja teollisuuden järjestelmiin.

“Verkottuminen ei lopu koskaan. Tällä hetkellä etsimme jo uusia taajuuksia 6G:lle ja asennamme tarvittavat laitteet nostaaksemme Otaniemen 5/6G-tutkimuksen kärkeen”.

Lisätietoa:

Jose Costa-Requena
tutkija
Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Yksityiskohta kvanttipiirijäähdyttimestä, kuva Kuan Yen Tan, Aalto-yliopisto

Yli 11 miljoonaa euroa tutkimusinfrastruktuureille

Suomen Akatemian rahoitus vahvistaa muun muassa mikro- ja nanorakenteiden valmistusta, kvantti- ja suurteholaskentaa, lääketieteellistä kuvantamista, tulevaisuuden langattomia verkkoja, sekä arktista tutkimusta.

Aalto Factory of the Future

Factory of the Future tukee tuotantotutkimusta ottamalla käyttöön 5G- ja WiFi6-yhteydet sisätiloissa

Opiskelijat ja tutkijat voivat hyödyntää uusia tiloja ja tutustua Industry 4.0:n viestintätekniikan huippusovelluksiin.

Graphic Illustration of 5G network with symbols. Graphic design: Safa Hovinen

5G-tulevaisuuttamme tutkimassa

Aalto-yliopiston tutkijat tekevät tutkimusta useilla 5G-teknologian tulevaisuuden kannalta merkittävillä aloilla. Näitä ovat esimerkiksi verkkoturvallisuus, droonit, älykkäät energiaverkot ja itseohjautuvat ajoneuvot.

Yhteistyö

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.