Factory of the Future tukee tuotantotutkimusta ottamalla käyttöön 5G- ja WiFi6-yhteydet sisätiloissa

Opiskelijat ja tutkijat voivat hyödyntää uusia tiloja ja tutustua Industry 4.0:n viestintätekniikan huippusovelluksiin.
Aalto Factory of the Future
Aalto Factory of the Future. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aallon Factory of the Future -laboratorioon on asennettu sisätilojen 5G-erillis- ja WiFi6 -verkot, jotka on testattu alustavasti. Kyseessä on uraaurtava paikallinen hanke ja tärkeä virstanpylväs mahdollisten Industry 4.0 -sovellusten kehityksessä. Opiskelijat ja tutkijat voivat tutustua näihin huippuluokan viestintätekniikoihin, jotka tuottavat entistä luotettavampaa ja tehokkaampaa viestintää hajautetuissa ohjausjärjestelmissä.

”WiFi6:n ja 5G:n yhdistelmä ja rinnakkaiselo avaavat merkittäviä mahdollisuuksia lähitulevaisuudessa, koska tehtaat käyttävät yhä enemmän viestintäpalveluja hajautetun automaation, esineiden internetin ja teollisen esineiden internetin ansiosta”, sanoo tohtorikoulutettava Ronal Bejarano. Uudet tekniikat tuovat mukanaan konkreettisia etuja luotettavan yhteen liittämisen muodossa alueille, joilla on paljon langattomia yhteyksiä käyttäviä asiakkaita sekä optimoituja spektrinhallintatekniikoita.

5G:stä ja Wifi6:sta odotetaan täydentäviä tekniikoita, jotka vähentäisivät johtojen intensiivistä käyttöä teollisuuslaitoksissa vaikuttamatta kuitenkaan toimintavarmuuden mittareihin. Niiden avulla voidaan liittää yhteen entistä enemmän elektronisia laitteita, kuten energiamittareita, rakennusten automaatiomekanismeja ja muita laitteita. Näin edistetään tehokasta ja kestävää teollista tuotantotoimintaa. Yhdessä työkalut antavat teollisuudenaloille mahdollisuuden hyödyntää datakeskeisiä sovelluksia, tekoälyä ja koneoppimista parhaalla mahdollisella tavalla.

Factory of the Future -laboratorion tutkijat tekivät yhteistyötä Aallon IT-henkilöstön, 5G-ydinratkaisuja valmistavan paikallisen yrityksen sekä tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen tutkijan Jose Costa-Requenan kanssa kummankin tekniikan sisätilatoteutusten käyttöönotossa teollisuusautomaation käyttökohteissa.

”Luomme prototyyppejä toimintaympäristöissä tapahtuvaa demonstrointia varten, ja keskitymme tuotantosovellusten teollisuusautomaatioon”, Bejarano kertoo.

Uuden infrastruktuurin odotetaan pian yhdistävän Factory of the Future -laboratorion teollisen internetin kampukseen ja muihin Otaniemen tiloihin, mikä mahdollistaa yhteishankkeet. Sopimustutkimus toivotetaan tervetulleeksi.

”Tästä lähtien Factory of the Future -laboratoriossa voidaan työstää uusia projekteja ja 5G:n ja WiFi6:n käyttökohteita”, Bejarano sanoo.

Tulevaisuuden tehdasteknikkojen on päätettävä, sopiiko matkapuhelin- vai WiFi-yhteys tai kenties niiden yhdistelmä parhaiten heidän tarpeisiinsa ja työnkuluihinsa. Sähkötekniikan ja automaation laitoksen professori Valeriy Vyatkin kertoo: ”Langattoman viestinnän mahdollistaminen teollisuudessa on avoin tehtävä tutkijoille ja insinööreille. Tämä infrastruktuuri auttaa demonstroimaan teknologioita ja parantaa luottamusta niihin, huomioiden Suomen tiukan ammattimaisen teollisuusautomaation alan.”

Lisätietoja (englanniksi):
Ronal Bejarano
tohtorikoulutettava
+358 50 411 8056

Udayanto Dwi Atmojo
tutkija
+358 50 306 0335

Valeriy Vyatkin
professori
+358 50 578 0001

Jose Costa-Requena
tutkija
Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
+358 50 577 0142

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.