5G-radiolupa Otaniemeen

Euroopan paras, yliopiston käytössä oleva 5G testi- ja koeverkko vauhdittaa alan tutkimusta.
Aalto University / Datacenter at Otaniemi / photo: Linda Koskinen

Traficom on myöntänyt Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselle radioluvan 5G -tutkimukseen, tuotekehitykseen ja opetukseen. Taajuusalue kattaa koko 60 MHz:n taajuuskaistan välillä 3640–3700 MHz. Kolmivuotisen taajuusluvan ansiosta Otaniemessä on mahdollista tehdä kokeellista tutkimusta aidossa 5G-testiympäristössä. Testiverkon niin sanottu NB-IoT tukiasema asennetaan 700 MHz alueelle Dipolin katolle lähiviikkojen aikana.

”Tämä taajuuslupa mahdollistaa tutkimuksen aidossa 5G-testiympäristössä ja täydentää jo aiemmin aloitetun 5G-testiverkon käyttömahdollisuuksia", professori Raimo Kantola kertoo.

Uusia taajuuksia käyttävät 5G-tukiasemat tulevat Otaniemessä vuonna 2015 käyttöönotettujen 4G-tukiasemien rinnalle saman ohjauksen alle.

"Testiverkosta löytyy kaikki 5G-komponentit taajuuksista tukiasematekniikkaan, tarpeellinen tietoturva ja useita avoimen koodin sekä verkkovalmistajien runkoverkkoja. Näistä muodostuu Euroopan paras, yliopiston käytössä oleva 5G testi- ja koeverkko. Komponenteista voidaan räätälöidä sopivin kokonaisuus kaikelle tarvittavalle kokeelliselle tutkimukselle", professori Kantola jatkaa.

5G-tutkimus laajenee

Aalto-yliopisto on mukana useissa uusissa vuoden alkupuolella käynnistyvissä 5G-tutkimusprojekteissa. Projekteissa tutkitaan esimerkiksi älykkäiden sähköverkkojen suojaustoimintojen kehittämistä tai automaattisen ajamisen mahdollistamista kaduilla.

”Näissä projekteissa 5G-verkko on avainroolissa, sillä 5G-verkko on teknologialoikan mahdollistaja”, Kantola toteaa.

”Koska 5G:tä tullaan käyttämään myös teollisissa ympäristöissä, joissa vaatimukset verkolle ovat erityisen kovia, on tärkeää, että tekniikan sopivuus eri käyttötarkoituksiin voidaan kokeellisesti varmistaa ennen varsinaista tuotekehitystä. Oman taajuusluvan ansiosta voimme käyttää testiverkkoa kaikkien tutkimuskumppaneiden kanssa vapaasti, kunhan noudatamme luvan normaaleja määräyksiä. Kutsumme mukaan myös uusia yrityksiä”, Kantola jatkaa.

Tulevaisuudessa useasta projektista koostuva laaja tutkimusympäristö on myös opiskelijoiden käytössä. Aalto-yliopistolla on käytössään neljännes Suomeen rekisteröidyistä mobiiliverkkotunnuksista. Tämä mahdollistaa kymmenen erillisen mobiiliverkon käytön samanaikaisesti eri tarkoituksiin tutkimuksen ja opetuksen tarpeiden mukaisesti.

”Taajuuslisenssin mahdollistama testiverkko auttaa meitä myös parantamaan tietoliikennealan opetusta. Tulemme järjestämään keväällä opiskelijoille suunnatun IoT (Internet of Things) hackatonin, jossa opiskelijat ratkovat IoT ongelmia testiverkkoa hyödyntäen. Heillä on ainutlaatuinen mahdollisuus käyttää sekä taajuusaluetta että mobiiliverkkoa” professori ja laitosjohtaja Riku Jäntti kertoo.

Lisätietoa:

Professori Raimo Kantola

Professori, laitosjohtaja Riku Jäntti

Lisätietoa IoT hackathonista: iothon.io

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.