5G Mökki -verkoston lanseeraustilaisuus ja työpaja 14. lokakuuta

Tule kuulemaan uudenlaisesta oppimisympäristöstä, joka muuttaa maailmaa.
Kuvituskuva: Matti Ahlgren.
Kuvituskuva: Aalto-yliopisto / Matti Ahlgren

Merkkaa kalenteriisi keskiviikko 14.10.2021 klo 13–15 (EEST) ja osallistu online! Katso tilaisuuden kiinnostava ohjelma ja rekisteröidy tästä.

Mikä Mökki?

Tule kuulemaan uudenlaisesta oppimisympäristöstä, joka muuttaa maailmaa. Tule myös ideoimaan ja suunnittelemaan sisältöjä ja ohjelmaa, jota Mökillä voidaan esittää ja joka voi auttaa monia. Mökkiä on kehitetty niin, että se vie nopeasti uusinta tietoa ja osaamista sinne, missä sitä tarvitaan – tai paremmin: Mökki auttaa vuorovaikutuksen synnyttämisessä ja luomisessa erilaisten toimijoiden välillä uuden oppimiseksi ja kehittämiseksi. Mökki on luotu edistämään kestävää kehitystä. Uusilla teknologioilla on myös roolinsa tulevaisuuden oppimisympäristöissä ja kehityksessä.

Mökki tarkoittaa erilaisia asioita. Mökki on vasta untuvikko. Tule auttamaan sitä kasvamaan. Se saattaa johdattaa sinut uusille uskomattomille poluille. Tule lyömään oma leimasi Mökkiin!

5G Mökki on paikka:

• viihtyä ja tehdä mitä huvittaa
  • piipahtaa, kokea elämyksiä, löytää uusia kiinnostuksen kohteita
  • tavata tuttuja ja uusia tyyppejä omalta ja muilta kampuksilta ja yrityksistä
  • oppia nopeasti 5G:stä ja muusta uudesta teknologiasta ja soveltaa sitä heti käytäntöön
  • oivaltaa ja keksiä uutta
  • , jossa voi esitellä demoja, projekteja, kampanjoita ja tietoiskuja.

Virallisemmassa mielessä 5G Mökki:

• on uudenlainen väline tuoda/luoda yliopistoihin ja yrityksiin nopearytmistä tietoa ja ohjelmaa, joka kannustaa kehittämään tietämystä ja osaamista uudesta teknologiasta, kuten 5G, AI, VR/AR ja lohkoketjut ja, joka auttaa yrityksiä ja muita organisaatioita ottamaan sitä nopeasti ja joustavasti käyttöön.
  • kytkee yliopistot/ammattikorkeakoulut ja yritykset ja muut organisaatiot entistäkin tiiviimmin välittömään/immersiiviseen vuorovaikutukseen.
  • tarjoaa yrityksille helpon ja nopean palvelun löytää uuden teknologian osaajia ja käynnistää kehitysprojekteja.

Mökin avulla yritykset ja muut organisaatiot saavat uusimman teknologian tarjoaman tuottavuus- ja kilpailuedun, mikä puolestaan edesauttaa uusien osaajien työllistymistä ja menestyksellisiä ura- ja yrittäjyyspolkuja.

Mökki-konseptin taustalla on joukko teknologian johtavia ammattilaisia ja top yrityksiä ja yliopistoja.

Maailman ensimmäiset 5G Mökki-kampukset ovat Nokia Oyj, Garage, Espoo, Aalto-yliopisto, Design Factory, Espoo; Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna; Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Kouvola ja Mikkeli; Metropolia Ammattikorkeakoulu, Vantaa. Mökki-verkosto laajenee parhaillaan kansallisesti ja kansainvälisesti.

Mökki esillä myös maailmalla

5G Mökki ja Mökki-verkosto ja tapahtumat ovat esillä myös Expo 2020 Dubai maailmannäyttelyssä Suomen Paviljongissa 1.10.2021–31.3.2022. 5G Mökki on koettavissa myös fyysisesti 30.1.–5.2.2022 Education Finland klusterin VIP-viikolla Dubain keskustassa City Walkilla.

Pistäydy Mökillä fyysisesti tai virtuaalisesti. Seuraa ohjelmaa Mökin ohjelmaa ja tarjontaa https://www.startnorth.com/ ja https://www.5gmokki.com/

Tapahtuma on osa Aalto-yliopiston, Hämeen ammattikorkeakoulun, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Metropolia Ammattikoulun strategista yhteistyötä, johon kuuluu myös läheinen yhteistyö Nokia Oyj:n kanssa.

Mökin kehittämisessä ovat olleet mukana alusta alkaen myös Helsingin yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto sekä useita muita yliopistoja ja yrityksiä. Mökkiä on markkinatestattu ja kehitetty jo alkuvaiheessa myös mm. Stanfordin yliopiston kampuksella Yhdysvalloissa.

Torstaina 14.10. järjestettävä tilaisuus striimataan Hämeen ammattikorkeakoulun Hämeenlinnan kampuksen 5G Mökiltä. Tilaisuuden järjestää Start North -verkosto.

Lisätietoja tilaisuudesta:
Lauri Hollo

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.