150 000 euron ERC-rahoitus termosähköisten materiaalien kaupallistamiseen

Maarit Karppisen tutkimusryhmän kehittämillä materiaaleilla voidaan parantaa energiatehokkuutta.
Kerällinen puuvillalankaa, joka on päällystetty ALD/MLD-tekniikan avulla ohuella termosähköisellä kerroksella. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto.

Euroopan tutkimusneuvosto on myöntänyt Aalto-yliopiston epäorgaanisen kemian professorille Maarit Karppiselle 150 000 euron Proof of Concept (PoC) -rahoituksen termosähköisten materiaalien tutkimuksessa saatujen tulosten kaupallistamiseen.

Karppisen tutkimusryhmä kehittää uusia toiminnallisia hybridimateriaaleja yhdistämällä ohuita epäorgaanisia ja orgaanisia materiaalikerroksia toisiinsa. Materiaalien valmistukseen ryhmä käyttää yhdistettyä atomi/molekyylikerroskasvatus (ALD/MLD) -menetelmää, jolla voidaan kasvattaa ohutkalvomateriaaleja erilaisille pinnoille ja nanorakenteille.

Uusia termosähköisiä materiaaleja tarvitaan, sillä nykyiset hukkalämmön hyödyntämiseen käytetyt puolijohdemateriaalit koostuvat erittäin harvinaisista alkuaineista ja ovat siten kalliita. Uusilla valmistusmenetelmillä halutaan myös parantaa materiaalien joustavuutta ja käytettävyyttä uusissa sovelluksissa.

Tulevaisuudessa taipuisia termosähköisiä ohutkalvoja voitaisiin hyödyntää esimerkiksi puettavassa elektroniikassa käyttäen kehon oman lämpötilan ja ilman välistä lämpötilaeroa hyväksi elektronisten laitteiden tehonlähteenä.

Saadun ERC-PoC -rahoituksen avulla tutkimusryhmän on mahdollista tehdä markkina-analyysi ja tutkia kaupallistamismahdollisuuksia. Kaupallistamista helpottaa, että ALD-ohutkalvoteknologia on jo laajasti käytössä teollisuudessa ja tehtävillä uusilla sovelluksilla on laaja käyttöalue.

Professori Maarit Karppinen johtaa kemian laitoksen epäorgaanisen kemian tutkimusryhmää Kemian tekniikan korkeakoulussa. PoC-rahoituksen sai ”Novel Thermoelectric Energy Solutions based on Flexible Thin-Film Materials (TES-FlexThin)”-projekti.

Euroopan tutkimusneuvosto (European Research Council, ERC) tukee uraauurtavaa huippututkimusta.  Tutkimukseen liittyvää innovaatiotoimintaa ja sen kaupallistamista tukevaa Proof of Concept (PoC) -rahoitusta voivat hakea tutkijat, joille on jo myönnetty ERC-apuraha. Professori Maarit Karppinen sai vuonna 2013 2,4 miljoonan ERC Advanced Grant -rahoituksen hybridimateriaalitutkimukseen. Advanced Grant -rahoitus myönnetään edistyneille huippututkijoille.

Lisätietoja:

Professori Maarit Karppinen
Aalto-yliopisto
Kemian tekniikan korkeakoulu, kemian laitos
puh. 050 384 1726
chem.aalto.fi

From frontier research to innovation ERC funds 135 Proof of Concept grants (erc.europa.eu, pdf)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.