Väitös geoinformatiikan alalta, DI Timo Saari

Väitöskirjan nimi on: Geoidimallien tutkimukset Suomessa – Kohti GNSS-pohjaista korkeusjärjestelmää
Kuva tutkimuslaitteesta järvelllä

Viimeisimmän jääkauden aikana Suomea peitti paksuimmillaan 2,5 kilometrin paksuinen mannerjää, jonka valtava massa painoi maankuorta lommolleen. Mannerjäätikön alkaessa sulaa, noin 11 000 vuotta sitten, maankuori alkoi oikenemaan ja maa kohoamaan. Maankohoaminen jatkuu yhä tänäkin päivänä, mikä muuttaa ja vääristää korkeuksia, koordinaatteja sekä painovoima-arvoja. Muuttuvien korkeuksien johdosta Suomen kansallinen korkeusjärjestelmä tulee päivittää sopivin välein. Perinteisesti korkeusjärjestelmät ovat perustuneet tarkkavaaitukseen, mikä on erinomaisen tarkka, mutta äärimmäisen hidas menetelmä – valtakunnanlaajuinen tarkkavaaitus on kestänyt keskimäärin 30 vuotta.

Väitöstutkimuksessa tutkittiin satelliittipaikannukseen (GNSS) perustuvia moderneja menetelmiä, joilla voitaisiin korvata tarkkavaaitus Suomen seuraavassa korkeusjärjestelmässä. GNSS-menetelmät eroavat merkittävällä tavalla tarkkavaaituksesta, sillä menetelmillä saadut korkeudet ovat puhtaasti matemaattisia, jolloin niillä ei ole fyysistä sidosta Maan pintaan – eivätkä näin ollen sisällä tietoa mihin suuntaan vesi virtaisi. Jotta GNSS-menetelmiä voitaisiin käyttää kansallisen korkeusjärjestelmän yhteydessä, tarvitaan geoidia (geoidimallia), jolla kuvataan Maan painovoimakentän ekvipotentiaalipintaa (tasa-arvopinta), joka valtamerten ollessa levossa seuraa keskimerenpintaa ja mantereilla keskimerenpinnan kuvitteellista jatkumoa.

Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään Suomen seuraavan kansallisen geoidimallin määrittämisessä. Lisäksi GNSS/geoidi -menetelmästä saatua tietoa tullaan hyödyntämään lähivuosien päätöksenteossa, missä valitaan menetelmä Suomen tulevan kansallisen korkeusjärjestelmän luomiselle.

Vastaväittäjä: Professori Georgios Vergos, Thessalonikin Aristoteles-yliopisto, Kreikka

Valvoja: Professori (Assistant Professor) Maaria Nordman, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos

Väittelijän yhteystiedot: Timo Saari, [email protected], puh. 050 357 4315

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (sali M1, Otakaari 1). Mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä Zoomissa: https://aalto.zoom.us/j/65963026500

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja