Tapahtumat

Miten psykologi säästää sähköä? Käyttäytymistieteelliset keinot energian kulutuksen vähentämiseen

Energiansäästö on ajankohtaisempaa kuin aikoihin, mutta tiedon jakaminen ei näyttäisi olevan riittävä keino saada aikaan laajaa käyttäytymisen muutosta. Miten ohjata ihmisiä energiankulutuksen vähentämiseen? Käyttäytymistieteen avulla voidaan kehittää muita keinoja energiansäästön tehostamiseen.

Otsikko ja piirroshahmo työntämässä palikoita

Energiaa tulee säästää monista syistä, mutta miten se tehdään tehokkaasti ja asettamatta ihmisiä samalla hyvin eriarvoiseen asemaan? Esimerkiksi tiedon jakaminen ei näyttäisi olevan riittävä keino saada aikaan laajaa käyttäytymisen muutosta. Samalla esimerkiksi taloudelliset ohjauskeinot ovat ongelmallisia, sillä varakkaiden ei tarvitse välittää taloudellisista ohjauskeinoista ja samalla ne aiheuttavat vähävaraisille kohtuutonta rasitusta.

Tässä webinaarissa tutkijat ja muut asiantuntijat keskustelevat yleisön kanssa kannusteista energiansäästöön ja niistä keinoista, joita käyttäytymistieteellisestä tutkimuksesta voidaan ammentaa energiansäästön tehostamiseksi.

Webinaari on osa Strategisen tutkimuksen CLIMATE-ohjelman webinaarisarjaa Ilmastoratkaisuja NYT - dialogeja paikallisten toimien mahdollisuuksista. Tilaisuus on avoin, mutta vaatii ilmoittautumisen (linkki ilmoittautumislomakkeeseen yllä tapahtuman perustietojen yhteydessä).

Webinaarin ohjelma

9:00 Avaus ja teeman esittely (Paula Schönach, STN-CLIMATE, pj. Paula Salo, CLIMATE NUDGE hankkeen vetäjä)

Miten psykologi säästää sähköä? (Nils Sandman, Turun yliopisto)

Miten Astetta Alemmas kampanja saa ihmiset säästämään sähköä? (Leila Timonen, Motiva)

Miten Turun kaupunki säästää sähköä? (Lotte Suveri, Turun kaupunki)

Yleisökeskustelu

Väittämiä energiankulutuksen vähentämisestä (Nils Sandman)

Kommentit: Leila Timonen ja Lotte Suveri

Yleisökeskustelu

10:30 Tilaisuus päättyy

Webinaarin puhujat

Leila Timonen, viestintäpäällikkö, Motiva: Leila työskentelee kuluttajaneuvonnan ja -viestinnän hankkeissa sekä Astetta alemmas -kampanjassa.

Lotte Suveri, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan projektiasiantuntija, Turun kaupunki: Lotte on projektiasiantuntijana Turun kaupungilla ilmastoviestinnän kehittämisessä ja ilmasto ja -ympäristöpolitiikan ohjauksessa.

Paula Salo, psykologian professori, Turun yliopisto: Paula onCLIMATE NUDGE -tutkimusprojektin johtaja ja toimii webinaarin puheenjohtajana.

Nils Sandman, erikoistutkija, Turun yliopisto: Nils on CLIMATE NUDGE -hankkeen tutkija perehtynyt ilmastotuuppauksien teoriaan ja määrittelyyn. Hän on sähkönsäästöön liittyvien tuuppausten asiantuntija.