Maija Annikki Savolainen: /d a t a c e n t r e

moss and weeds in a field with white triangles
Kuva: Maija Annikki Savolainen

Yhteistyössä kuraattori Yvonne Billimoren kanssa
SOLU-tila, Luotsikatu 13, Helsinki
Avoinna ke–la klo 12–16 tai ajanvarauksella

Maija Annikki Savolaisen /d a t a c e n t r e muuttaa muotoaan. Biotaiteen seuran SOLU-tilaan avautuva näyttely toimii taitelijaresidenssin tavoin: se tarjoaa alustan tutkimukselle, erilaisille materiaalikokeiluille sekä tiedon välittämiselle. Näyttelyn aikana Savolainen työstää uusia kokonaisuuksia tekstistä, valokuvista sekä erilaisista materiaaleista kuten lasista, kvartsikivestä ja sekajätteen polttokuonasta valmistetusta geopolymeerista. Näitä materiaaleja yhdistelemällä ja uudelleen järjestelemällä hän haluaa herättää kysymyksiä siitä, millaisia fossiileja digitaaliset kuvat jättävät jälkeensä.

Näyttely ammentaa Savolaisen pitkäaikaisesta, valokuvauksen elettä ja tiedon välittämistä koskevasta tutkimuksesta sekä residenssijaksosta, jonka hän vietti Skotlannin maaseudulla vuonna 2019. North AiR: Expanding Entanglements -residenssinsä aikana Savolainen tutustui Pohjois-Skotlantiin ja lumoutui alueen geologisista muodostelmista sekä siellä sijaitsevista lukuisista kivikehistä.

/d a t a c e n t r e esittää kivikehät muinaisina palvelinkeskuksina – paikkoina, jotka on omistettu tiedon keräämiselle, prosessoinnille ja välittämiselle. Savolainen tutkii kvartsikiveä materiaalina, joka luo yhteyden Aberdeenissa sijaitsevan Tomnaverien neoliittisen kivikehän ja helsinkiläisen taidetila SOLUn välille. On arveltu, että kivikehien ympäristöistä löytynyttä murskattua kvartsia käytettiin neoliittisella ajalla luomaan yhteyksiä ihmisten sekä kuun ja tähtien välille. Nykyään ultrapuhtaasta kvartsista valmistettava pii tunnetaan puolijohteena, joka on langattoman viestinnän aineellinen perusta. Halki aikojen ja paikkojen mineraalin tehtävä on siis pysynyt entisellään: se yhdistää meidät taivaiden kautta.

Näyttelyn aikana SOLU-tilassa järjestetään sarja lukupiirejä, joiden tavoitteena on synnyttää energiaa sekä innostaa tiedonvaihtoon ja spekulaatioon näyttelyn teemojen ympärillä. Nämä pienimuotoiset rituaalit kutsuvat eri alojen asiantuntijoita esittelemään tekstejä, joihin syvennytään tapaamisissa yhdessä. Lukupiirejä järjestetään neljä, joista ensimmäistä johtaa kuraattori Yvonne Billimore torstaina 3.12. klo 18–20. Lukupiirit ovat yleisölle avoimia; kuhunkin mahtuu kahdeksan osallistujaa. Lukupiirin tarkemmat tiedot ja varausohjeet julkaistaan myöhemmin. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen lukupiirit pidetään zoom-videoyhteyden välityksellä. Lisätietoja täällä

/d a t a c e n t r e -lukupiirit torstaisin

3.12. klo 18–20: Lukupiiri I kuraattori Yvonne Billimoren kanssa (englanti - videoyhteyden välityksellä)
17.12. klo 18–20: Lukupiiri II datakeskusarkkitehti Tapani Virkkalan kanssa (englanti - videoyhteyden välityksellä)
14.1. klo 18–20: Lukupiiri III radioastronomian professori Anne Lähteenmäen kanssa (englanti - videoyhteyden välityksellä)
28.1. klo 18–20:  Lukupiiri IIII taiteilija Maija Annikki Savolaisen kanssa (suomi - tapahtuman sijainti varmistetaan myöhemmin)

Kuinka osallistua?

Alunperin SOLU-tilaan suunnitellut lukupiirit järjestetään muuttuneen pandemiatilanteen vuoksi verkossa zoom-alustalla. Mikäli tilanne ja suositukset sallivat, tammikuun lukupiirit järjestetään SOLU-tilassa. Tiedotamme kaikkia osallistujia tapahtumapaikoista 7.1. mennessä.

Ilmoittautuaksesi yhteen tai useampaan lukupiiriin lähetä sähköpostia osoitteeseen [email protected] tai soita 040 5065871. Lukupiirit ovat joko englannin- tai suomenkielisiä. Tapahtuman kielitiedot on merkattu tapahtumatietojen yhteyteen.

/d a t a c e n t r e -näyttely on kuratoitu yhteistyössä Yvonne Billimoren kanssa. BIllimore on työskennellyt aiemmin Scottish Sculpture Workshopissa, joka on yksi North AiR: Expanding Entanglements -residenssin kumppaneista. Billimore ja Savolainen eivät tavanneet Skotlannissa, mutta heidän yhteinen kiinnostuksensa alueeseen ja sen materiaaleihin on toiminut perustana yhteistyölle.

Näyttelyä tukevat Taike, X-glass Oy, Betolar Oy ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Maija Annikki Savolainen is a visual artist working with photography, text, stones and green plants. She gained her Master of Arts in Photography from Aalto University in 2014. With a background studying biology, her work tends to combine natural sciences and art in a distinctive way. Photographic gestures and light induced communication technologies are in the core of her practices. Her works have been on exhibition widely in Finland and abroad, most recently in the Transeurope -platform in Museum of Photography in Helsinki and Athens. She has published a monograph with a title When the Sense of Belonging is Bound to a System of Movement in 2014 by Kehrer Verlag. Alongside her own practice she has been working in various collaborations: One Picture Manifesto, Kinship photo, Trojan Horse Summer School and Maanantai-collective. www.maijasavolainen.com

Yvonne Billimore is an artist-curator, currently working as associate programme curator at Frame Contemporary Art Finland. Previously she worked at Scottish Sculpture Workshop in rural Aberdeenshire, where she developed and produced a programme of residencies, projects, workshops and public events. Her work facilitates situations for collective learning, exchange and experiences with particular attention given to feminist and ecological practices. She is currently exploring Feminist Collective Research Practices, with research performed through a range of approaches including archival research, workshops, reading groups, correspondence, writing and an open call for responses: fcrp.cargo.site.

Tapahtuma Facebookissa