Sukupolvia yhdistävää kuvataidekasvatusta EMMAssa
Yhteistyöprojekti EMMAn kanssa on jatkunut vakiintuneena ja kehittyvänä jo usean vuoden ajan.
Perjantaina, 25.2.2022 EMMAn aulassa odottaa joukko aikuisia ja lapsia, jotka ovat tulleet Taidelomalle. Teemana tulee olemaan tunneryijy ja Chiharu Shiotan Lankainstallaatioon tutustuminen. (Shiotan Tracing Boundaries oli EMMAssa näytillä 27.10.2021 - 27.11.2022.) Ennen lankainstallaatioon tutustumista istuudutaan kuitenkin piiriin ja taidelomalaiset saavat jokainen käsiinsä erilaisia lankamateriaaleja. Osallistujia pyydetään tunnustelemaan materiaaleja silmät kiinni, jonka jälkeen pohditaan, millaisia tunteita materiaalit tuovat mieleen. Lapsille on kohtalaisen selvää, mikä materiaali on iloinen ja mikä surullinen. Kaikki materiaalit eivät kuitenkaan tuo kaikille samoja tunteita mieleen.
Taidelomalaiset kiertelevät seuraavaksi installaation lomassa. Väri ja langan määrä tuntuu intensiivisesti. Teoksen ovet ovat selvästi kiinnostavia. Tuntuu hyvältä, tuntuu oudolta. Joku pohtii verisuonia, toinen rakkaussydäntä. Työpajan puolelle siirryttäessä lomalaisia odottaa herkullinen kasa erilaisia lankoja, helmiä ja nauhoja. Niistä on tarkoitus valmistaa tarinoiden ja muistojen ryijy. Eräs lapsista muistaa, että mummolla on ryijy. Toiset tekevät ryijyään tyytyväisinä yksin, toiset yhdessä. Pienimmät ottavat mielellään vastaan apua lankojen pujottelussa. Jo valmistumisprosessin aikana teokset alkavat kertomaan tarinaansa, muistuttamaan kesämuistoista, maisemista…
Perjantain taidepajan ohjelman suunnittelivat Kuvataidekasvatuksen opiskelijat Oona Ala-Honkola ja Taru Mäkitalo. Taideloma on Aallon kuvataidekasvatuksen ja EMMAn yhteistyöprojekti, joka on jatkunut vakiintuneena ja jatkuvasti kehittyvänä jo useamman vuoden ajan. Talvilomaviikolla, vuonna 2022, järjestettiin yhteensä neljä pajaa. Yhtä lukuun ottamatta pajat ovat loppuunmyytyjä. Joka päivälle on oma teemansa, jossa tutustutaan näyttelyihin ja osallistutaan työpajaan. (Lisäksi vinkattakoon, että osallistuakseen on maksettava vain museolippu.)
Oona Ala-Honkala, Kuvataidekasvatuksen opiskelijaOsallistujista nuorin saattaa hyvin olla vielä vauvaikäinen ja vanhin taas lähestymässä satasta.
Museolehtori, Maria Vähäsarja koordinoi yhteistä projektia Aallon kanssa. Myös hän on valmistunut Aallon kuvataidekasvatuksesta, vuonna 2012. Vähäsarjan mukaan Taideloma-konseptin tarkoitus on mahdollistaa ja vahvistaa osallistuvan aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta, sekä tarjota mukavia yhteisiä kokemuksia taiteen avulla. Konsepti suo tärkeitä pedagogisia pulmia. ”Osallistujista nuorin saattaa hyvin olla vielä vauvaikäinen ja vanhin taas lähestymässä satasta. Taidepajojen suunnittelu on ehdottomasti haastanut miettimään osallistumisen sekä osallistamisen tasoja ja tapoja laajemmin ja inklusiivisemmin”, Oona Ala-Honkola kuvailee.
Vähäsarja luonnehtii yhteistyötä Aallon kanssa museopedagogiikkaa vitalisoivaksi. Etsiessään omaa opettajuuttaan projektin kautta, kuvataidekasvatuksen opiskelijat tuovat mukanaan raikkaita näkökulmia taidekasvatuksen pedagogiikan kentältä museotoimintaan. Taru Mäkitalo kehuukin museoympäristöä mieluisaksi oppimispuitteiksi hankkia ensimmäiset kokemukset taidekasvattajana. ”Uutta oppia sain valtavasti esimerkiksi lasten erityisyydestä, yhdessä työskentelystä ja muiden opiskelijoiden opettamistavoista. Tunnistan jo omia vahvuuksiani taidekasvattajana. Suosittelen kurssia kaikille kuviksen opiskelijoille!” Hän julistaa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: