Palvelut

Jätehuolto – Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun jätehuoltoa (kuten ympäristöhuoltoa) koordinoi ACRE sekä korkeakoulun osasto- ja koulutusohjelmakohtaiset vastuuhenkilöt.
People working in ARTS workshops
ARTS 3D printing workshop

Jätehuolto Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun jätehuoltoa koordinoivat ACRE sekä ARTSin osasto- ja koulutusohjelmakohtaiset vastuuhenkilöt. Käytännön ympäristöhuollossa auttavat myös harjoitus-, paja- ja studiomestarit.

Jätehuollon perustavoitteena on kierrättää mahdollisimman suuri osa jätteestä mahdollisimman tehokkaasti.

Tarkemmat lajitteluoppaat ja jäteplanssit Kierrätys ja lajittelu -sivulla.

Jätehuollon toteutus ja sopimuskumppanit

Jätehuoltoyhtiömme on Lassila & Tikanoja OYJ (ks. Itsepalveluportaali). Jätehuollon ACRE-yhteyshenkilö on Tanja Pietikäinen.

Jokaisen korkeakoulussa opiskelevan tai työtä tekevän henkilön tehtävänä on huolehtia, ettei jäteastioihin joudu mitään sinne kuulumatonta jätettä – lajittelu kuuluu kaikille kiinteistön käyttäjille.

Raportit

Vuosittaisista ympäristöhuollon raporteista ilmenee sekä ympäristöhuollon suunnitelmat ja toimenpiteet, mitä vuosien aikana on tehty, että myös jätehuollon vuosittaiset tilastot.

Jätteiden lajittelu korkeakoulussa

Lajittelun vastuualueet:

• Opiskelijoiden ja henkilökunnan vastuulla on omasta työskentelystä syntyvien jätteiden asianmukainen lajittelu korkeakoulun jätejakeisiin. Paperinkeräysastiat löytyvät kopiokoneiden läheisyydestä.
  • Siivouspalvelut tyhjentävät oikein lajitellut jätteet roska-astioista kiinteistön jätelajikohtaisiin keräilyvälineisiin.
  • ACRE koordinoi jätehuoltoa ja vastaa isojen jäteastioiden tyhjennyksestä.

Jätteen synnyn välttäminen ja sen hyödyntäminen

Jätemäärää vähennetään käyttämällä tehokkaasti materiaalia (eli välttämällä hukkamateriaalia) sekä käyttämällä vähän jätettä synnyttäviä työtapoja ja -välineitä.

Toimi seuraavasti, jos tarpeetonta materiaalia syntyy:

1. Turhat materiaalit, laitteet ja huonekalut kierrätetään sellaisenaan korkeakouluissa tai huolletaan uusiokäyttöön. Myös kierrätyskeskukset ja esim. SPR Kontti.
  2. Toimitus teollisuuden raaka-aineeksi (paperi, lasi, metalli, biojäte jne.)
  3. Energiaksi poltto (energiajae ja yksityiset kotitaloudet).

Talon sisäistä laitteiden, kalusteiden ja materiaalin lainausta ja kierrätystä kannattaa lisätä. Korkeakoulusta poistettavat kalusteet ja laitteet on mahdollisuuksien mukaan toimitettava sellaisenaan kiertoon.

Kierrätys ja lajittelu

Jätteiden tehokas kierrätys ja lajittelu on osa Aalto-yliopiston kestävän kehityksen strategiaa. Pyrimme vähentämään jätteen syntymistä, ja uusiokäyttämään raaka-aineet joko uusiksi tuotteiksi tai energiaksi.

Lajittelu
Tätä palvelua tarjoaa:

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.